11 Nisan 2020 Cumartesi

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 141


Sabahattin Ali
 "Yeni Dünya"
Remzi Kitabevi
 (1. Basım: 1943 - Remzi K:2019)
Malum günler evde geçiyor ve bol bol kitap okunuyor. Böyle olunca da her hafta bir kitap yazarken, böyle anlarda iki kitap da olabiliyor haliyle. Bu arada yazıya geçmeden önce beni mutlu eden bir haberi de paylaşayım. Blues Perişan'a yazılarıyla destek veren Meral Akman gelecek hafta bu köşeye de yazacak. Meral'in fantastik edebiyatla ilgili kitap yazıları buradaki büyük bir boşluğu dolduracak. Bu arada yazıyı ben daha önce okuduğum için tanıttığı kitabı şimdiden edinmeyi düşünüyorum. Size önerim önümüzdeki hafta sonu Blues Perişan bloga mutlaka uğramanız, zira Meral'in tanıtacağı kitap sizi de benim gibi heyecanlandıracak. 

Sabahattin Ali'nin öykülerinden oluşan bu kitabı ikinci okuyuşum. Hiç yoksa 30 ya da 40 yıl önce okumuş olduğum bu kitabı tekrar okumakla iyi ettiğimi düşünüyorum. Bu dediklerimin size garip geldiğini anlıyorum ama olayı şöyle anlatabilirim. 
Sabahattin Ali'nin "Yeni Dünya" kitabında yer alan " Hanende Melek" öyküsü 1975 yılında hayatımda kötü bir anı olarak girmişti. O yıl TRT televizyonu bu öyküden TV filmi yapmıştı. İşte Sabahattin Ali'yi okumadan önce ilk kez bu dizi ile tanışmıştım. Bu tanışma kelimenin tam anlamıyla bir travmaydı. O dönemde hikayelerin film yapılmasının yanlışlığı üzerine de bir tomar yazı yazıldığını da hatırlarım. TRT'nin o yıllarda yaptırdığı hikayelerden film yapma projesinde "Hanende Melek" öyküsünü yenilikçi, deneysel fikirleri ve sanatsal bakışıyla benim çok değer verdiğim sinema yönetmenimiz Metin Erksan'ın yaptığını da çok sonra öğrenip, ikinci büyük travmayı da adeta sert bir kroşe etkisinde yaşayacaktım.  O zamanlar TRT için TV filmi olarak çekilen "Hanende Melek", öyküdeki tadı verememişti ve bir hayli de sıkıcı bir hale gelmişti. Çok sonraları bu öyküyü kitaptan okuduğumda da bunu daha net anlamıştım. 
İlk okumadan bu yana yarım asıra yakın bir süre geçmiş olmasına rağmen "Yeni Dünya" daki öykülerin değerine bir kez daha erişmek güzel oldu. 
13 öykünün yer aldığı bu kitap, yazarın başyapıtı "Kürk Mantolu Madonna"nın çıktığı yıl yayınlanmış. "Yeni Dünya"daki öyküleri okurken Ali'nin yazarlığındaki deha ile karşı karşıya geleceksiniz. 
 Sakın olaki Sabahattin Ali'nin ister şiir, ister öykü, isterse de roman olsun eserleriyle ilgili aranıza ne film ne bestelenmiş şarkı ne de başka bir şekilde aracı koymayın. Sabahatti Ali kendi kaleminden daha güzeldir. 

Aptulika



Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...