9 Mart 2024 Cumartesi

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 223


İzel Rozental
 "Seyir Hali"
Kırmızı Kedi Yayınevi
  (2. Basım: Ağustos 2017)


İzel Rozental, ülkemizin önemli karikatüristlerinden ve onca zaman aynı meslek de olsak da bir türlü tanışamamıştık. Her ne kadar çizgi dünyasında üreten konumda olsam da karikatüre izleyici olarak merakım da sürüyor ve İzel'in çizgilerini ilgiyle takip ediyordum. Onunla tanışmam da bu yaz aylarında gerçekleşti. İlkönce o benim bir çizimimi yaptığı radyo programında konuk etti. Ardından da bir imza gününe gidip , onunla sohbet ettim. 

Tanıştıktan sonra İstanbul sevgisi, rock dinleyiciliği ve tabi kalemlere olan düşkünlüğü gibi ortak yanlarımız olduğunu görecektim. Bu arada "kalem düşkünlüğü" dediğim geniş anlamıyla kırtasiye merakı da diyebiliriz. Öyle ki, hani insanlar emekli olduktan sonra şunu yaparım, bunu yaparım diye hayal kurarlar ya, ben de kendimi hep kırtasiye dükkanında hayal etmişimdir. Ancak İzel bunu yıllar öncesinden karikatürcülüğü ile aynı anda yapmaya başladığı kalem firması sahipliği ile gerçekleştirmiş şanslı fanilerden. 

Biz karikatüristler, çizgi dünyamızın içine kendimizi hapsederiz ama İzel biraz farklı bir karikatürist, o aynı zamanda çok iyi bir yazar. Kimi zaman anı kimi zaman denemeler kimi zaman gezi yazıları yazdığı gibi kendi hayatından öyküler de kaleme alıyor. Bundan önce iki kitabını buradan tanıtmıştım(1); bu sefer de onun bir gezi kitabına yer vereceğim. 

Yolculuklar ve izlenimlerden oluşan "Seyir Hali" kitabına İzel, "Bir Mizahçıyla Dünyayı Gezmek" alt başlığını düşmüş. Bence kitabın içeriği ile ilgili en güzel tanımlama bu olsa gerek, zira bu geziler de mizahi bakış her daim sizi takip edecek. 

Kitabı okumaya başladığımda ilginç bir tesadüf olarak ben de süresi biten pasaportuma vize almak için cebelleşiyordum. İtiraf edeyim bu anlar bana hep sıkıntılı gelir. Hele vize alsan da o gümrükteki adamların davranışlarıyla sizi suçlu bir sıçan gibi hissettirmeleri yok mu hani. Bu ne yaparsam yapayım sadece bana oluyormuş gibi gelir. İlk defa İzel'in kitabımı okurken, bu durumda olanın sadece ben olmadığımı anladım. Daha kitabın başında İzel'in anlattığı gümrük görevlisi ve bavulu açtırma muhabbeti beni aynen rahatlattı, demek ki sadece ben değilmişim dedim.  

Hindistan'daki matrak  ve uzun düğün, Fransa'da yanlışlıkla gidilen jet sosyete plajı, Ho Amca'nın Vietnam'ının kapitalistleşmiş hali, Çin hatta Alaska yani Kuzey Kutbu'na kadar geniş bir coğrafyaya yayılan geziler harika bir şekilde karşınıza geliyor ve siz de geziyor gibi oluyorsunuz. 

Kitapta gezi notları olarak İzel'in çizimleri de vinyet olarak yer alıyor ama keşke biraz daha büyük basılsaymış, demeden de edemedim. Ama her şeye rağmen bu gezileri okurken zaten anlatımdan çizimler gözünüzde canlanıyor. Ayrıca mizah zaten kaçınılmaz olarak var. 


Aptulika









Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...