26 Şubat 2024 Pazartesi

Prog Rock Songs



Ülkemizdeki Progressive Rock dinleyicilerinin sayıları  belki az gibi görülebilir ama hiç de öyle değil galiba. Bu yazısında Meral, sosyal medyada  progseverlerin buluşma noktalarından birine ışık tutuyor. 





“Progresif rock, karmaşık müzik tekniği ve kompozisyonu olan bir rock müzik türüdür.” 

Böyle midir gerçekten? 

Maalesef değildir. 

Kararlı Bohça programını hazırladığım dönemde 52 haftada 52 farklı progressive rock tanımı yaptım. Progressive rock, dinleyicisi ne diyorsa odur.

 Progressive rock dinleyicisine gelince, Türkiye’nin en yalnız müzik severi diyebiliriz. Aslında bunu ben demiyorum, sevgili Onur Tosun diyor. 


“Müzik zevkim çevremdeki kimseyle uyuşmadığı ve kimseyle müzik hakkında konuşamamak sıkıcı olduğu için Prog Rock Songs hesabını oluşturdum, ama artık burada sizlerle birçok şeyi paylaşabiliyorum, teşekkürler!”


Türkiye’de, genelinde rock müzik, özelinde progressive rock dinleyicisi olmak gerçekten biraz zor, rock müziğin klasik müziği gibi, hep biraz “tepeden bakıyor, züppe, çok bilmiş” damgası yiyebiliyorsunuz. Ancak progcular da kolay kolay pes etmiyorlar. 

Sosyal medyada benim de severek takip ettiğim birkaç grupta, progseverler bir araya geliyor, sohbet ediyorlar, haberler paylaşıyorlar, sevdikleri müzik hakkında hem kendilerini hem de birbirlerini besliyorlar. 


Bu oluşumlardan biri, Twitter’da “Prog Rock Songs” sayfası. Sayfanın kurucusu Onur Tosun, kuruluş amacını yukarıdaki gibi açıklamış. Şöyle devam ediyor.


“Sayfayı 2014 yılında açtım, sayfanın amacı başlarda sadece olabildiğince farklı progressive rock gruplarından parçalar paylaşmaktı, bu şekilde binlerce farklı progresif rock veya alt türlerinde müzik yapan sanatçıdan parçalar paylaştım. Sayfanın işleyişi zamanla değişim gösterdi, geçen süreçte güncel paylaşımlar da çeşitlendi. Şu an konser kayıtları, gruplar, müzisyenler veya albümlerle ilgili bilgilendirici videolar, albüm değerlendirmeleri, progresif rock sanatçılarından sözler, anketler, progresif rock ve gruplarıyla ilgili sorular, şarkı sözleri, müzik gruplarına veya sanatçılara ait eski fotoğraflar gibi çeşitli şekillerde paylaşımlar gerçekleştirilmekte. Şu an gururla söyleyebilirim ki Prog Magazine’in resmi hesabını saymazsak X sitesindeki en yüksek takipçili progresif rock hesabı bir Türk’e ait ve bu takipçiler arasında Rick Wakeman, Annie Haslam, Roine Stolt, David Cross, Dave Kilminster gibi birçok prog rock sanatçısı da var ve bu türde müzik yapan birçok grup ve sanatçı sayfayla sürekli etkileşim halindeler.”


Bazı önemli sanatçıların sayfa ile olan etkileşimleri:






Sayfanın kurucusu sadece Twitter paylaşımları ile yetinmemiş, bir de Telegram grubu kurmuş ve burada yer alan üyeler yazışmalara, paylaşımlara ve biraz da atışmalara devam ediyor. Oldukça aktif ve verimli bir sohbet ortamı. Onur, şunları söylüyor grup ile ilgili; 


“Prog Rock Songs Turkey Telegram sayfasını açmam çok anlık gelişti, hiç kafamda planını yaptığım bir şey değildi. Açtıktan sonra sayfada davet linkini paylaştım ve özel olarak da bu türde müzik yapan önemli sanatçıları davet ettim, sağ olsunlar, onlar da bizi kırmayıp gruba katıldılar. (Ben de gururla belirteyim ki gruba Sevgi Yeşilyaprak’ın önerisiyle davet edildim.). Grup kimliği çok renkli; müzisyenler, akademisyenler, yazarlar, radyo programı sunucuları, hekimler ama en çok mühendisler olarak çoğunluktayız. Şimdiye kadar birkaç defa il düzeyinde küçük buluşmalar da gerçekleştirdik ve gerçekten çok keyifliydi, bu buluşmalarda saatlerce sadece müzik konuşuldu ve kimse masadan kalkmak istemedi. Grupta yapmaktan en çok gurur duyduğumuz şey listeler oldu ve yönetici olarak belki de beni en çok zorlayan şey. Ancak, yorulsam da gruptaki arkadaşlar destekleriyle beni tekrar canlandırmayı bildi. Şu anda Spotify’da Progresif Rock’ın 21 alt türünde farklı albümlerden parçalar eklemenin ön planda olduğu onlarca kişinin kolektif olarak oluşturduğu 2.200’den fazla parçanın eklenerek oluşturulduğu çok değerli listeler çıktı ortaya (Mühendis yoğun grupta, listelerin toplamda kaç saat sürdüğü, ortalama şarkı süreleri de hesaplanmış.), bu sayede birçok grup üyesi daha önce fikri olmayan genre’lar hakkında fikir sahibi olup bunun ayrımını yapabilir oldu (Mesela ben “djent” diye bir türün varlığını öğrendim). Tabii bizim için en değerlileri progressive rock örnekleri olan listeler olsa da film müzikleri ya da grup listeleri gibi listeler de oluşturduk ve bunları birlikte yapıyor olmak yaptığımız şeyin en keyifli tarafıydı.”



Grubun gerçekleştirdiği buluşmalardan bir kare:


Ekip bununla da kalmıyor ve yoluna devam ediyor;


“Beni en heyecanlandıran şeye gelecek olursam, üzerinde çokça düşünülen ve çalışmalarına başlanan sitemiz. Domain adresini aldık ancak siteyi kurma aşamalarının henüz çok başındayız. Çoğul konuşuyorum çünkü bunu tek başına yapmıyorum, hatta bu işi en az benim kadar önemseyen ve dert edinen başka biri daha var. Grubumuzun da bir üyesi olan Nemrud’un kurucusu Mert Göçay’ın sayesinde gruba dahil olan ve böylece tanıştığımız tam bir müzik aşığı olan Ömer Yeşilyaprak’a buradan bir kez daha teşekkür etmek istiyorum. 

Sitenin içeriğine gelecek olursak, site fikrinin bende oluşmasına sebep olan şey önemli progresif rock sanatçılarıyla röportajlar yapma düşüncesiydi, bu röportajları da grubumuzda bu sanatçıların en büyük hayranı olan gönüllülere yaptırma düşüncesi içerisindeyim, bu düşünce gerçekleşirse grubumuz üyelerine çok değerli bir anı kalacağını düşünüyorum. Bu anlamda zaten mevcut grup üyelerimizin hemen hepsi çok değer verdiğim kişiler ve böyle bir şeyi gerçekleştirmek beni çok mutlu edecek. Bunun dışında yeni yayınlanan progresif rock albümlerin incelemeleri de olacak sitede, daha başka güzel düşüncelerimiz de var ancak bunları zaman gösterecek.”


 Halihazırda 35 bin takipçisi olan bu X sayfasının ve Telegram grubunun nihai amacı, müzik konusunda bilgili ve bu konuda samimiyetle konuşulabilen, fikirlerini ve görüşlerini saygı çerçevesinde paylaşabilen insanları bir araya getirmek. 


Takip etmek isterseniz.

Prog Rock Songs Twitter Sayfası: www.twitter.com/progrocksongs

Prog Rock Songs İnternet Sitesi: www.progrocksongs.com







Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...