7 Mayıs 2020 Perşembe

Rock ve Moda: Eşofman Rock


EŞOFMAN NE DEMEK: Genellikle spor çalışmalarında giyilen, pamuklu veya sentetik kumaştan, iki parçalı giysi.
Bu tanımı internetten sözcük anlamı olarak buldum ve buraya yazdım. 
Eşortman mı eşofman mı hangisi doğru yazılışı? Ona da baktık, doğru yazılışı: Eşofman. 
Peki nerden çıktı bunu rock ile birleştirmek? 
Buyrun o zaman ilk moda yazımı okuyun derim. 


EŞOFMAN ROCK

1970'li yılların ilk yarısında orta okuldayken beden eğitimi dersinden önce küf kokulu bir odada üzerimize eşofmanları giyerdik. Bir önceki dersten kalma eşofman kokuları da bize eşlik ederdi. Ders bitince bu koku terle karışır ve koku ziyafeti yeni boyutlara taşınırdı. O gün bugündür eşofman gördüğümde aklıma o koku gelir. Dolayısıyla sporla aramın hoş olmaması da o yüzden olabilir ve o günden sonra eşofman giymedim.

Hani insanlar tatil günlerinde kafede kahvaltı ederken o zevksiz  şeyi niye giyerler onu da anlamam.

Hani şimdi pijama ile ilgili alaycı bir bakış var ya... o eski çizgili pijama deyip "ti"ye aldıkları. Onları da eşofmana benzeterek başka hale soktular. Bu arada benim hayatımdan hiç yoksa 30 senedir o eski pijamalar çıktı. Tabi o eşofmana bezer pijama bozuntuları başladı ve 25 yıldır donla yatıverir olduk. Kimse kalkıp, şimdi bıyık altından gülmesin, neredeyse herkes böyle. O popüler kültür diktası bizi bu hale getirdi işte. Çizgili pijama dediğimiz o eski uyku urbaları aşağılanarak hayatımızdan çıktı gitti. O pecmurde eşofmanlara göre onlar frak gibi kalır derim. Bakınız eski Türk filmlerinde Ayhan Işık o güldüğümüz pijamaları bir lord gibi taşır. 

Bu arada Meral Akman'a minnet borçluyum. İyi ki rock ve giysiler ya da Rock ve Moda gibi konu açtı. Moda yazısı yazmak çok keyifliymiş hani. Şimdi kalkıp, ukala bir bakış atarak, "bu nasıl moda yazısı?" derseniz, size eşofman ve pijamanın da bir giysi olduğunu hatırlatırım. Tabi ben böyle derim de siz durur musunuz? Tabi ki durmaz ve "İyi de bu giysilerin rock'la ne alakası var?" dersiniz. İşte o zaman yazının devamını okuyun , derim. 

1991 yılıydı ve çok sevdiğim bir rock müzisyenin ülkemize geleceği haberi aylar önceden duyurulmuştu. Öyle böyle şimdiki gibi değil,  büyük bir heyecanla bekliyorsun. Neyse 1992'nin ilk ayının sonunda o konser gerçekleşecekti. Hatta bu rock ustasını havaalanında karşılamaya da gitmiştik. 

Heyecanımız artık son haddindeydi ve konserin yapılacağı Lütfü Kırdar ( o zaman spor salonu idi - önceki adı Spor ve Sergi Sarayı) binasına gitmiştik. O konserin açılışında ilk olarak Asım Can Gündüz sahneye çıkmıştı ve sonra beklenen an geliyordu. İnanın bana o kadar yıl geçti ama şu anda bile aynı kalp atışlarını tekrar yaşar oldum. Ve inanılmaz bir şey o tutkunu olduğumuz Deep Purple'ın vokalisti kendi grubuyla sahneye çıkıyordu. İşte o an karşılaştığım görüntü tam anlamıyla tepemden kaynar suyun boşaltılması gibiydi. Evet karşımda Ian Gillan vardı ama inanılması imkansız bir sahne kostümüyle... amanın aklıma mukayyet olun... yani eşofmanla sahneye çıkmıştı.  Bu rock tarihinde bir ilkti ve böylece tanışacaktım, "Eşofman Rock" ile. 



İşte o gün tanışacaktım "eşofman rock" ile... hem de bu tanışma yıllardır beklediğim Ian Gillan bu moda hareketini sunarak, arzı endam edecekti. Şimdi bana "doğallık", "samimiyet" diyeceksiniz... ama demeyin... yahu o yıllar yılı ince bel ispanyol paça pantolonla gördüğüm adamdan bahsediyorum. 

Rock tarihinin en radikal kostümünü böylece görmüş ve tanışmıştım "Eşofman Rock" ile ama bu ilk değildi. Bu hareketin ilkini Queen grubunun vokalisti Freddie Mercury açmıştı. Yanda görülen bu sahne kostümüyle. Mercury'nin bu kıyafeti bir moda tasarımcısının elinden çıkmıştı mutlaka ama asıl "eşofman rock" böyle başlamıştı. 

Benden yaş olarak daha genç olan dinleyici Freddie Mercury ile bu sahne kostümüyle tanışmıştır  doğal olarak. Ama o 1970'lerdeki Bohemian Rhapsody dönemi ( aman ha o sinema filminden bahsetmiyorum... benim dediğim albümü) kıyafetlerini düşünürsek arada bir hayli fark var. Ancak gene de o Ian Gillan travmasını düşünürsek Mercury'nin seksenlerdeki (Radio Gaga şarkısı eşlik eder) bu kostümü bir tasarım harikasıdır. Ancak gene de üstteki sarı mont ve tokasıyla birlikte kemer ve ona tezat oluşturması gerekirken müthiş bir uyum gösteren kırmızı şeridiyle eşofman alttaki adidas spor ayakkabıyla bağlanır. Ama sonuçta gene bir eşofman mantığında spor ayakkabı bana hep sinir bozucu gelecekti. Ancak gene de adam o kafasına "queen" taçını ve de kırmızı pelerinini giyince kendini affettirirdi hani. Hem açıkcası o eşofmanda biraz da protest bir yan vardı. Ama gene de hiç mi hiç ısınamadım şu eşofmana.

Aptulika
moda yazarı 
Paris - toki toplu konutları Mayıs 2020

Notlar:

* Ian Gillan konseri fotoğrafları "sihirlitur.com" sitesinden. 
* Bu yazıyı bir müzik yazarı olarak değil, tamamen bir moda yazarı olarak kaleme aldım.
* Bu moda yazısı burada kalmayacak "eşofman rock"ın devamında gelen yeni bir moda akımıyla devam edecek. Bu arada onun da kahramanı gene Ian Gillan olacak. 
* Eşofman Rock bir yana o 1992 tarihindeki Ian Gillan konseri benim unutulmazlarım arasındadır ne Gillan'ın sesi ve müziği harikaydı. 

2 yorum:

Ergin Onay dedi ki...

Günaydın apdülica ian gillan konserinde ben de vardım eşimle birlikte idik bense o kıyafeti eşime bahsetmiştim adamlar ne kadar kadar rahat hiç kıyafet kabrisi yok diye konuşmuştuk.
Hey gidi günler
Kalemine sağlık hatırlattın

Ergin Onay dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...