1960'ların sonlarında San Francisco Saykodelik (psychedelic) Rock ile ilişkili en büyük poster sanatçılarından biri olan Wes Wilson, 24 Ocak 2020, Cuma günü, 82 yaşında, Leann'deki evinde öldü.
Ölüm haberi kısa bir bildirim ile Facebook sayfası'ndan:
“Wes Wilson'ın geçtiğini 1/24/2020 tarihinde duyurduğumuz için üzüntü duyuyoruz. Sevgi dolu ailesi ile çevrili evde geçti. Huzur içinde yatsın." diye bildirilecekti.
Jefferson Airplane ve Grateful Dead konser için yapılmış olan klasikleşmiş bir Wes Wilson afişi. |
Alton Kelley, Victor Moscoso, Rick Griffin ve Stanley Mouse ile birlikte Wilson, San Francisco'daki Fillmore Oditoryumu ve Fillmore West'te düzenlenen konserler için organizatör Bill Graham tarafından görevlendirilerek afiş, poster ve el ilanlarını tasarlayacaktı. Ayrıca, Chet Helms'in kentin Avalon Balo Salonu'nda konserleri için afiş ve posterler de yaptı.
Sacramento'da doğan Robert Wesley Wilson, San Francisco Eyalet Üniversitesi'ne devam etti ve bu sırada konser posterlerine olan talep onu yeni bir alana çekti. Wilson'ın Wikipedia sayfasına göre, “Şimdi barış hareketi, psychedelic dönemi ve 1960'larla eşanlamlı bir stil icat etti. Özellikle, 1966 civarında harflerin hareket ediyor ya da erimiş gibi görünmesini sağlayan bir 'psychedelic' yazı tipi icat ettiği ve popülerleştirdiği biliniyor. ”
Wes Wilson'un, Beatles'ın son konseri için tasarladığı ikonik bir poster |
Art Nouveau hareketinden esinlenen Wilson, kullandığı yazı stiliyle de dikkat çekiyordu.
Wilson ve bu dönemin diğer sanatçıları tarafından tasarlanan posterler görünüşte gelecek şovların reklamını yapmak için oluşturulmuş olsa da, hızla şehrin rock hayranları arasında arzu nesnesi haline geldiler ve genellikle duvarlara asıldıktan kısa bir süre sonra duvarlardan koparılıp gençler tarafından odalarına poster olarak asılıyordu. Bazı posterler o kadar süslü bir şekilde çizildi ki, planlanan sanatçılara ve konserlerin tarihlerine dikkat çeken serbest yazı, neredeyse belirsizdi.
Zamanla, Wilson ve diğerleri tarafından oluşturulan posterler, genellikle müzelerde (Smithsonian ve New York Metropolitan Sanat Müzesi ve Modern Sanat Müzesi dahil) ve galerilerde sergilenen ve koleksiyonculara satış yapan dönemin sembolik sanatları olarak tanındı. Bu eserler yüzlerce hatta binlerce dolara satıldı.
Wes Wilson'ın ,Quicksilver Messenger Service konser için hazırladığı afiş |
Wilson, San Francisco balo salonu döneminin sona ermesinin ardından sanatçı olarak çalışmaya devam etti, daha sonra poster sanatı ile hayal kırıklığına uğradı, Missouri'deki Ozarks'ta bir çiftliğe taşındı. Web sitesindeki bir biyografi şöyle yazıyor:
“1960'ların rock konseri posterinin babası Wes Wilson, 15 Temmuz 1937'de Kaliforniya, Sacramento aracılığıyla dünyaya geldi. Çocukken ilgi alanları sanatsal arayışlar ve doğal dünyaya yoğun bir sevgi arasında dolaştı. Ortaöğretim sonrası çalışmaları bu ilgi alanlarını yansıttı; sonunda felsefeye gelmeden önce bir süre ormancılık ve bahçecilik üzerine yoğunlaştı. 1960'ların ikinci yarısında Wes San Francisco'nun avangard mahallelerinde çok ilham buldu. Wes Wilson kısa süre sonra kitleler için güzel sanatlar üzerine yapıtlar verdi. Art Nouveau ustalarından esinlenen stili, promosyon sanatı hakkında o güne kadar bilinenleri aldı ve tersyüz etti. Neredeyse motifleşmiş harfler mevcut her alanı doldurdu, çizgiler çizgilere eridi, renkler çatıştı… ve psychedelic posteri doğdu. Sanat ve doğa sevgisi sonunda Wes'i sanat ve fikirleri yaratmaktan ve tartışmaktan hoşlandığı güzel Ozarks eteklerine götürdü. ”
* https://bestclassicbands.com/ sitesinden Jeff Tamarkin'in haberinden alınmıştır.
Aşağıdaki videoda Wes Wilson ile
ilgili bir belgeseli izleyebilirsiniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder