25 Mayıs 2022 Çarşamba

Alan Broadbent'le Yeni Zelanda'dan Boston'a Caz Yolculuğu



Yeni Zelandalı caz piyanisti Alan Broadbent'in üçlüsüyle birlikte yaptığı yeni albümü "Like Minds"ı dinlememle sevmem bir oldu. Ben bu adamı ilk defa dinliyordum ama onun müzikal geçmişi çok eskilere dayanıyormuş... Öyle ki Alan Broadbent'in Sir Paul McCartney, Diana Krall, Pat Metheny ve Michael Bublé için aranjörlük ve şeflik yapmasını bilmeyen yokmuş.Bununla da kalmıyor, Broadbent'in 8 Grammy adaylığı aldığını ve biri Natalie Cole için diğeri Shirley Horn için olmak üzere Vokal Eşlik Eden En İyi Orkestra Düzenlemesi dalında 2 Grammy Ödülü kazandığını dünya alem biliyormuş. Ne diyelim ben daha yeni öğrendim. Madem böyle açığımı kapatayım diye bir de röportajına yer vereyim dedim. 

Bundan önceki yazımın altında Alan Broadbent'in 2019 İstanbul konseri akabinde yağılmış bir röportajının videosuna yer vermiştim, şimdi de Marc Myers'in piyanistin son albümüyle ilgili Jazz Wax için yaptığı röportaja yer vereceğim. Buyrun okuyun bakalım.

Aptulika 



Yeni Zelanda'dan Boston'a 


 Alan Broadbent'in basta Harvie S ve davulda Billy Mintz'den oluşan üçlüsüyle yaptığı yeni albümü "Like Minds" çıktı. Alan'ın zarif piyanosunu ve Harvie ve Billy ile muhteşem sohbet etkileşimlerini içeren müthiş bir  kayıt. 

Alan'ı yıllardır tanırım ve yeni albümlerini dinlemek, onu konserde görmek ve yetişmek her zaman bir zevktir. İlk kez vokalist Irene Kral'a destek verdiği ikili albümlerindeki— Where Is Love (1974) ve Gentle Rain (1977) performansına tutkun oldum . O zamana kadar kulağım Bill Evans'ın piyano artikülasyonuyla dolmuştu ve Alan'ın çalış tekniği, salınımı, yumuşak kalite, pedal tonları ve akor sesleri dahil olmak üzere birçok benzer özelliği paylaştı.  

Alan'ın yeni albümü harika, Hank Mobley'in This I Dig of You, Bud Powell'ın Blue Pearl ve Sonny Rollins'in Airegin'inden Clara Edwards ve Jack Lawrence'ın With the Wind and the Rain in Your Hair ve Jule Styne, Betty Comden ve Adolph Green'in şarkılarına kadar uzanan yorumlar harika. "Dance Only with Me" yorumunda  basçı Harvie S yüceleşiyor.  Alan'ın arkasında hassas, dolgun tonlarda koşarken Billy de tam orada sıçrayan ama hassas ziller ve davul ataklarıyla uyumlu bir üçlüyü oluşturuyor. Böylesi senkronize bir üçlüyü dinlemek  gerçekten keyif verici.

Albümü dinledikten sonra Alan'a ulaşarak e posta yoluyla Jazz Wax için bir röportaj yapmaya karar vermiştim. 


JazzWax: Yeni Zelanda'nın neresinde büyüdünüz?

Alan Broadbent: Auckland'ın Onehunga adlı bir banliyösünde büyüdüm.  Ailem oldukça izole bir hayat yaşayan, taşralı insanlardı. Babam amatör olarak banjo ve piyano çalardı ama ben hiçbir zaman çalmaya teşvik etmediler. Piyano dersleri bir eğlence olarak yaptığınız şeylerdi, ama benim için tutkuya dönecekti... tabi bu durum ailemi şaşırtacak ve endişeye düşürecekti. 

Neden şaşkınlık... ve hatta endişe?

 Ailem profesyonel müzisyenler değildi ve benim saplantımı anlamadılar. Ayrıca, eğer buna takılırsam, yerel olarak nasıl geçimimi sağlayacağım konusunda da endişeliydiler. 6 yaşımdan beri müzikle farklı bir ilişkim vardı ve gerçekten kullanabileceğim bir rehber ya da akıl hocam yoktu. Yani, en başından beri, kendini keşfetme duygusuydu. 12 yaşımdayken okulumda rahibelerle müzik okumayı bıraktım çünkü beste yapmak istiyordum, nasıl yapacağımı hiç bilmiyordum. Onehunga'daki kütüphaneye sık sık giderdim, burada Frank Sinatra'nın In the Wee Small Hours'unun, Nelson Riddle tarafından düzenlenen her şeyin bir LP'sini buldum. Bu benim standartlara olan aşkımla başladı. 15 yıl sonra Nelson'ın piyanisti olacağımı bilmiyordum.


 Cazla nasıl ilgilenmeye başladınız?

 1964'te Dave Brubeck Dörtlüsü Yeni Zelanda'da turneye çıktı ve Auckland'da çaldı. Bu benim caz ile bir konserde ilk tanışmamdı. O zamanlar Brubeck'in "Take Five"ı dünya çapında popüler bir hit olmuştu, bu yüzden o parçaya  aşinaydım. Ama beni daha çok Dave'in 1959 tarihli "Gone With the Wind" albümüyle, Paul Desmond'ın hüzünlü doğaçlamaları ilgimi çekecekti. Arkadaşlarımla birlikte The Amazing Bud Powell ve Lennie Tristano Trio'nun 1955'ten kalma Lennie Tristano albümlerini Line Up ve Requiem ile yoğun bir şekilde dinledim .  

 Başka kimler vardı?

 Piyanist Wynton Kelly'nin hissini ve Red Garland'ın neşeli, sekizinci notaları atlamasını sevdim, şimdi bana doğal gelen bir şey. Ritim sanatı, o duygudan çıkan çizgiler. Sonra Bill Evans'ın 1962'deki Moon Beams albümünden Re: Person I Knew çaldığını duydum . Müzikte belli bir güzelliği ifade eden doğaçlama yapmanın bir yolunu bulmaya çalışırken bu benim için her şeyi değiştirdi ve işte oradaydı. Neyse ki Jazz Scene USA , Yeni Zelanda'da yaşadığım televizyonda yayınlandı. İzledikçe o dünyada olmayı her zamankinden daha çok istediğimi fark ettim.

 İlk profesyonel caz performansınız neydi?

 17 yaşındayken, Auckland'daki Embers adlı bir kulüpte basta Denny Boreham ve davulda Frank Gibson'dan oluşan bir üçlüm vardı. Cazın kendi sesinizle "şarkı söylemek" olduğunu sezgisel olarak bildiğim için asla kimsenin tarzını kopyalamadım. Ayrıca Tristano'nun kısaca belirttiği gibi, “Caz bir tarz değil, bir duygudur.” Sadece nasıl yapacağımı öğrenmek, sevdiğim şeyleri ve beni duygulandıran şeyleri özümsemek meselesiydi.  

 Yeni Zelanda'daki müzik okulları yerine neden Boston'daki Berklee Müzik Okulu'nu seçtiniz?

 Yeni Zelanda'daki caz geleceğimin biraz sınırlı olduğunu biliyordum. Ayrıca, Bud'un dediği gibi, "ciddi bir amacı olan" benzer düşünen müzisyenlerle ABD'de bulunmam gerektiğini de biliyordum. Kendim için aklımdaki müzisyene dönüşme olasılığını istedim. Auckland Uluslararası Havalimanı'nın inşasından önceki günlerde nakliye nedeniyle her zaman bir ay geciken DownBeat dergisine abone oldum .  

 Sonra?

 Berklee'de burs için başvurdum ve   beni kapıdan içeri sokmaya yetecek kadar kısmi bir burs kazandım. O zaman tabela ressamının yanın-nda çıraklık yapıyordum. Bu işi bıraktım bıraktım ve yolculuk için para biriktirmek için The Auckland Star'da gazetesinde nakliye işçisi olarak çalışmaya başladım.  Ailem bana neler olduğunu tam olarak anlamasa da, 19 yaşındaki oğullarının bir tekneye binip Boston'a yelken açmasına izin verdikleri için onlara her zaman teşekkür ettim. Bu yolculuğun 32 gün sürdüğünü de söylemeliyim hani.

 Boston'da Bill Evans'ı duydunuz mu?

 Ben geldikten üç hafta sonra okulda Bill, Caz Atölyesi'nde göründü. Ayrılırken, omuz silkerek aldığı “Re: Person I Knew” kaydının benim yaptığım deşifresini ona uzattım. Birkaç yıl sonra, Irene [Kral] ile San Fernando Vadisi'ndeki Diamonte's adlı bir kulüpte onu dinlemeye gittim. Seyirciler arasında üç dört kişi daha vardı. Molada Bill arkada kayboldu ve yanlış hatırlamıyorsam bir daha geri dönmedi.

 Üniversiteden hemen sonra, 1970'de Woody Herman'ın grubuna girdiniz. Ayrıca Woody'nin grubu için düzenlenen Be-Bop ve Roses'u da yazdınız . Caz için kafa karıştırıcı bir zaman, değil mi?

 O zamanlar kafa karıştırıcı bir zaman olduğunun farkında değildim. Hep bir tür paralel müzikal evrende yaşadım. Pop ve rock ile hiçbir zaman bağlantım olmadı ve sanatçılar hakkında çok az şey biliyorum.  Be-Bop ve Roses yazdım1973'te, gruptan ayrıldıktan sonra albüm çıkardım. O zamanlar piyanom yoktu ve kafamın içi hariç duymadan Woody'ye gönderdim. Bir çocuk için güzel çıktı ve yaptığım o berbat rock listelerinden bazıları için beni haklı çıkardı. Birkaç yıl önce, Frank Tiberi'nin yönetimindeki grupla çalmaya davet edildim. Be-Bop ve Roses oynamamızı istedim . Bunu hiç duymamışlardı.  


 1974'teki Irene Kral konseri ?

 Hatırladığım kadarıyla San Diego'ya taşınan caz piyanisti Mike Wofford'un yerini almıştım. Irene beni nasıl duydu bilmiyorum ama aradı ve müzikal olarak anlaştık. Kaydedeceği şarkılar için listeleri zaten vardı, ama biz onları iyileştirdik. O Aralık ayında Hollywood'daki Wally Heider Stüdyolarında kayıt yaptık. Bence Irene'in mükemmel tonlaması ve vibratoyu ekonomik kullanımı, sesine benzersiz bir korna kalitesi kazandırdı. Kendi başına hiçbir zaman resmi olarak turneye çıkmadık, ancak yeni albümüm Like Minds'ın yapımcılığını ve çalan Harvie S ile birkaç kez New York'taki Michael's Pub da dahil olmak üzere birçok mekanda çaldık.


 Kral ile çalışmak sizin için değişen bir an, bir dönüm noktası mıydı?

 Başka bir amaç bulduğum için çok değiştiğimi düşünmüyorum. O zamanlar evrenimin büyük bir kısmı orkestraya olan aşkımdı. Orkestra için yazmaya geç geldim ve Irene için orkestrasyon yazma şansı bulamadığım için pişmanım.  O zaman hayatımı kurtarmak için tartı çalamazdım. Geri dinlerken bana piyano çalıyormuşum gibi geliyor. Şimdi kendimi piyanoymuşum gibi hissediyorum. Açıklaması zor ama hissedebiliyorum. Müzik beni benden aldı. Piyanoya yaklaşımımda daha orkestral olmaktan kastettiğim buydu. Kelimenin tam anlamıyla piyanonun kendisinden ziyade orkestrasyon açısından düşünmeye zorlandım. Yine de hepsi orada, Irene'in vokalleri için sihirli bir şekilde her şeyin merkezinde bir orkestrasyon yaratmamı bekliyor.


 1980'lerin başında oldukça meşguldünüz. Sadece caz kayıtları üzerinde mi çalışıyordunuz yoksa caz hayranlarınız tarafından tanınmayan veya tanınmayan film ve TV çalışmaları var mıydı?

 70'lerin ortalarında Nelson Riddle ile önce dans grubu gösterilerinde, sonra televizyonunda ve ara sıra sinema randevularında çalışmaya başladım. Linda Ronstadt albümleri dışında, 70'lerden itibaren onun piyanistiydim.

 

 Peki 1980'ler ilerledikçe?

 1980'lerin başında Fusion başladı ve ben açıkcası oraya bulaşmadım. O zamanlar, Woody'nin grubundayken tanıştığım besteci Pete Myers ile buluşmak için arada bir telefon alırdım. Vokalist Della Reese için şeflik yapıyordu. Beni orkestra şefi olarak aldı. İşte o zaman aranjmanlarımın neredeyse haftalık olarak yapıldığını ve kaydedildiğini duymaya başladım. Pete oldukça zeki ve hızlıydı, bu yüzden orkestrasyon yapmam için bana başka bir müzikal skeç verirken onun karşısında otururken çok şey öğrendim. Ama sipariş üzerine beste yapacak durumda değildim ve bu sıralarda tüm bunlardan memnun kalmadım. Sonra Charlie Haden'ın Quartet West'iyle yola çıkmak için çağrıldım.


JW: 1980'lerin sonlarında Charlie Haden ve Putter Smith ile sık sık kayıt yapmaya başladınız. İki farklı bas stili, değil mi?

AB: Aynı şeye farklı yaklaşımları olduğu kadar farklı olduklarından emin değilim: şarkı söyleme tarzı. Bana en çok hitap eden sololar, enstrümanlarını aşan ve daha çok korna benzeri, çalınabilir ve söylenebilir hale gelen sololar. Her iki basçı da bu kaliteye ve zamana bağlıydı.


 Natalie Cole turne sırasında ve birlikte kayıt yapmak nasıldı?

 Natalie, benden Crazy He Calls Me için bir çizelge yazmamı istediğinde aranjör olarak ilk gerçek molamı verdi . Bu melodiyi, Billie Holiday 1949'da Gordon Jenkins'in orkestrasıyla kaydettiğinden beri yıllardır biliyordum. Çok garip ama gençken Auckland'daki bir plak dükkanında, belirsiz standartlar peşindeyken, bir keresinde Jenkins'in aranje ettiği Nat King Cole'un Where Did Everything Go  adlı albümüne rastladım. Böyle şarkılar yazmak ve böyle düzenlemek istedim. Yıllar sonra, Natalie'nin 1996'daki Stardust albümü için o Jenkins kaydından iki ya da üç şarkı düzenledim. En sevdiğim aranjmanlardan biri de o albümde, There's a Lull in My Life provasını yaptığımızda Natalie ve ben çok duygulandık. Bana dedi ki, "Biliyorsun Alan, bunu 12 yaşımdayken babamın dizinde söylerdim."  


 Bana yeni albümden, Like Minds'tan ve orada sizinle birlikte olan adamlardan bahset. Konsept neydi?

 Basçı Harvie S ve davulcu Billy Mintz ve ben bir süredir birlikte çalıyoruz. Albüm kaydetmeden önce prova yapmak bizim için aranjman ve benzeri şeyler değil, doğaçlama yapmaktır. Stüdyoda çalarken her şey yeniydi, bu biraz tehlikeli olabilir. Ama benim istediğim bu, o öngörülemezlik hissi ve bilinmeyenin getirdiği heyecan. Albümde bunlardan çokça bulacaksınız. Ayrıca, bence, bir dolaysızlık, daha derin bir duygusal kalite var.


Marc Myers 

https://www.jazzwax.com/2022/05/alan-broadbent-like-minds.html



Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...