14 Mayıs 2022 Cumartesi

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 193



Kjersti Skomsvold
 "Hızlandıkça Azalıyorum"
Jaguar Kitap
Çeviri: Deniz Canefe
 (2014)


Bu Norveçliler de bir şey var ama o nedir bilemiyorum. İster roman isterse hikaye alanında olsun çok güzel akan bir kurgu sunuyorlar. Onları okurken çok farklı bir atmosfere dalıyorsunuz. Adamları Ibsen'den bilirdim sonra bir Dag Solstad çıktı ve şimdi de Kjersti Skomsvold ile tanıştım. Bu arada adamın ismini bile telaffuz edemiyorum, hatta her söylemeye çalıştığımda bir damla bile alkol almadan sarhoş gibi görünüyorum. 
"Hızlandıkça Azalıyorum" romanının mottosu "Yeryüzünde yaşadığın her mutlu an kederle ödenmek zorundadır."sözüyle özetlenebilir. yaşam evresinin son bölümünü yaşayan Mathea isimli karekterin üzerinden giden romanda yaşam ve ölüm, yaşlılık ve yalnızlık konları işleniyor. Yaşlılık dönemi anlatılıyor ama konu dramatize edilmiyor tam tersine incelikli bir ironi ile yaşlıların dünyasına giriyoruz. Kimi zaman melankolik, kimi zaman şiirsel kimi zaman da mizahi bir yaklaşımla sunuluyor. Mathea yaşamının sonuna gelmiş ama gerektiğinde kendi durumunu da ti'ye alabiliyor. Yazar kahramanını sunarken okuyucunun anlatılan karekterle kendisini özdeşleştirmeye çalışmıyor, tam tersine dışardan bakmasını sağlıyor. 
Mathea Martinsen yaşlılığını yaşarken ölümü bekliyor ama bunu bir oyuna çeviriyor. Mesela kendi cenaze törenini, ölüm ilanını ve mezar taşında neler yazacağını tasarlıyor. Kimi zamanda kendi telefonundan kendini arıyor ve "Şansıma meşgul çalıyorum. Ben çok meşgul bir insanım." diyerek, ölümü bekleyişi oyuna çeviriyor. 

 
APTULİKA



Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...