5 Şubat 2020 Çarşamba

30 Yıl Öncesinin Moda Konseri ve Erkin Koray


Sinan Doyan bundan böyle Blues Perişan’da  yazılarıyla bizlerle birlikte olacak. Bugün ilk yazısına yer vereceğiz ama öyle bir yazı yazmış ki, 30 yıl öncesine yani 1989’ye gidiyoruz… Kadıköy Moda Sineması’nda 14 Ocak 1989, Cumartesi günü ve Erkin Koray konseri. Tarihi ve bir o kadar da efsane konser. 
Yazıya görsel olarak o günkü afişi kullanacaktım ama boyutu uzun olduğu için ondan bir detayı kullandım.Ancak yazının içinde o günkü afişi de göreceksiniz. Afişe dikkatli bakarsanız ozaman ki imzamı Aptulika değil, Jethro Tull’a gönderme yaparak Ap Tull diye atıyormuşum.
Neyse daha fazla bekletmeyeyim ve sizleri Sinan Doyan’la başbaşa bırakayım. 30 yıl önceki izleyenler o günleri tekrar yaşaşın. Gidememiş olanlar  ise zaten yazıyı okuyunca gitmiş gibi olacaklar. 
Aptulika





OTUZ’UNCU YILINDA MODA KONSERİ VE ERKİN KORAY!


Güven Erkin Erkal, 80'lerin ikinci yarısından itibaren ivme kazanan yerli rock piyasasında, düzenlediği panellerle konserlerle, asistanlığını ve danışmanlığını yaptığı isimlerle adını gittikçe duyurmaya başlamış; hatta bu isimlerden biri olan İlhan İrem'le de ortak bir projeye imza atıp, 1988'in sonbaharında "Winds of Change-Değişim Rüzgarları" isimli, tamamı yerli grupların eserlerinden oluşan bir karma albümün piyasaya çıkmasına ön ayak olmuştur. “Değişim Rüzgarları” albümü başlı başına bir yazı konusu olup; 90’lardaki rock patlamasını yıllar öncesinden öngörmüş ve gruplara erkenden kapıları açmış bir çalışma diyebiliriz. Bu dönemde yerli grupların konser sayısı artmış, kimi zaman festivaller bile düzenlenir olmuştur. Özellikle Bursa, gerek Teyyare Sineması gerekse Kültürpark konserleriyle  birinciliği kimselere kaptırmamıştır. Bu hareketlilikle Güven Erkin de çıtayı biraz daha yükseğe koyup rock tarihimizin önemli bir ismi için konser tasarlamaktadır. Zira talepler de bu yöndendir. Niyetlendiği isim ise camianın “en büyüğü” Erkin KORAY’dır. 

Son albümünü 1987 yılında "Çukulatam Benim" adıyla piyasaya süren KORAY, henüz çok küçük olan kızı Damlanın da bakımını üstlendiği zorlu bir sınavdan geçmekte ve bir müddet konser-albüm ikilisine ara vermek zorunda kalmaktadır. Bu ara dönemde hiç olmadığı kadar politikanın içindedir. SHP saflarında, yerel seçim mitinglerinde seçim otobüsünün üstünde "Fesuphanallah"ı söylediği de vakidir. 1988'i bu hareketlilikte geçiren Erkin KORAY, bir yandan tasarladığı albümün demolarını kaydederken diğer yandan da sahnelere dönüşün alt yapısını oluşturmakla meşguldür. Son iki albümde gruptan ziyade self yapım bir yol izleyen Erkin KORAY esasında bir grup müzisyeniydi ve grup müziğinin ülkemizdeki ilk birkaç temsilcisinden biridir. Söz konusu konser olunca haliyle bir grup da kaçınılmaz olur. Güven Erkin’in ısrar ve telkinleri sonucu konser kararı alan KORAY, ilk iş olarak ekibini oluşturur. Eski grup arkadaşları Sedat Avcı(davul) ve Cahit Kukul(gitar) HARDAL mesaisini çoktan bitirmişler ve halen ekstralarda sahne almaya devam etmektedirler. 70’lerin başında ayrıldığı grup arkadaşı Ataman Hakman diş hekimliğini sürdürmekte, Ahmet Güvenç ise hiç kopmadığı Kurtalan Ekspresin sadık bir vagonu olarak  yoluna devam etmektedir. Aydın B. Şencan ise artık Kanada vatandaşıdır. Daha önce birlikte çalışmalar yaptığı davulcu Meftun Yeşilbaş (ki 70’lerde, Giresundaki Zübeyde Hanım parkında sahne aldıklarında, denize vuran ay ışığında saçlarını savura savura davulu çaldığı anlatılırdı; ekürisi Kozan’ın bas gitarı eşliğinde) eski dost Cahit Kukul ve Ahmet Güvenç ile bir “quartet” oluşturup provalara başlarlar. Güven Erkin Erkal  ve  Çatı Müzik Stüdyosu organizasyonluğunda, aynı zamanda kültür merkezi olarak da hizmet veren ve Güven Erkin’in bir akrabasının da görev yaptığı Moda Sineması konser mekanı olarak seçilir. Çok değil, 1988’in Kasım’ında “Speed Metal Attack” adı altında, aynı yerde son derece “sert” geçen bir konser düzenlenmiş;  Metalium, Metafor ve Pentagram grupları peşpeşe sahne alarak tarihe geçmişlerdi. Ve bir tarih daha yazılmak üzeredir; Erkin KORAY’ın “dönüş” konseri olarak lanse edilen etkinlikte Re-x ve başarılı jazz fuison grubu Atmosfer de sahne alacak olan isimlerdir. 

Konserin afişi, HIBIR Dergisindeki köşesinde rock müziğin nabzına ayar veren Aptülkadir Elçioğlu(Aptullika)  tarafından hazırlanır. Aptullika’nın  biletlere uyguladığı illüstrasyon da en az afiş kadar dikkat çekicidir. 

14 Ocak cumartesi konserin günüdür. Hafta sonu olmasının da etkisiyle salon silme doludur. Bir önceki etkinlik olan Speed Metal Attack’ta zarar gören koltuklar nedeniyle mekan bu sefer önlemini almıştır. Konserin sunuculuğunu karikatürist Tuncay Batıbeki ve Güven Erkin Erkal birlikte yapmaktadırlar. Konserde üç farklı tarz yapan grubun sahne alması, haliyle bir takım aksaklıkları da beraberinde getirir; her bir grubun soundcheck’i (perde olmasına rağmen) seyircilerin gözü önünde yapılır. Ses tesisatı ve ışıklandırma yetersizdir. Buna rağmen Re-x ve Atmosfer grupları başarılı performanslara imza atarlar. Her iki grubun konseri bitmiş ve heyecan had safhadadır. Tuncay Batıbeki’nin sunumuyla, Erkin KORAY seyircilerin “Eeerkin.. Eerkinn...” (henüz “Baba” sıfatı eklenmemiş) tezahuratları altında sahnededir. Her yaştan seyirci kitlesi onu çok özlemiştir. O da hayranlarını tabii. Soundcheck’ini seyirci önünde yapmak durumundadır ve pedal setup’ının en hayati pedallarından biri kayıptır. Bu olumsuzlukları “zaten organizasyon düzgün olsa bizim türk olduğumuz belli olmaz” diyerek dile getiren KORAY  “Krallar” şarkısı ile sert bir giriş yapar. Ardından “Shakin’ Goin On” ve “Blueberry Hill” gelir. İki enstrümantal gruptan sonra son derece enerjik bir Erkin KORAY karşısında seyirciler coştukca coşar. “Kızları da Alın Askere”, “Çöpçüler”,  “Anma Arkadaş”, “Silinmeyen Hatıralar, “Yalnızlar Rıhtımı” ve “Fesuphanallah” ile coşkunun dibine vuran seyirci konser bitiminde Erkin KORAY’ı bırakmak bilmez. Albümlerinde ve konserlerinde pek duymadığımız bir Çankırı türküsü “Aman Gidelim Kalk Gidelim” sonrası organizasyondan gelen uyarıyla konseri sonlandıracağını duyuran Erkin KORAY seyircinin yoğun baskısı üzerine bir ufak rica ile son olarak “Şaşkın”ı söyler ve tezahurat altında sehneden ayrılır... Erkin KORAY’ın “dönüş”ü muhteşem olmuştur.

Konserin ertesi günü afişi çok beğenen Erkin KORAY kimin çizdiğini öğrenir ve tanışmak için (aynı zamanda Ortaköy meydanında çekme kaset satan  bir tezgahı olan) Aptülkadir Elçioğlu’na gider. Şans eseri Aptül orada değildir. Tezgahın başındaki gençlerle bir süre sohbet eden KORAY Uriah Heep’in “Defenders of The Faith” albümünü satınalır. Konserin fotoğrafları Orhan Cem Çetin tarafından çekilmiştir ve organizasyon tarafından bu fotoğraflar basına servis edilir. Konserin yankısı büyüktür. Bir müddet sonra “Hay Yam Yam” isimli şahane albümüyle “kesin dönüş”ünü pekiştirmiştir Erkin KORAY. Tuhaftır ki; konserin son 5 şarkısına ait son derece termiz kayıtlar, 2000’lerin başında tıpkı 1974 “Nazilli Konseri” kayıtları gibi elden ele yayılmaya başlar.  Gerçek olan şudur ki; aradaki 15 seneye rağmen Erkin KORAY’ın enerjisinde zerre kadar kaybın olmamıştır. 
Sinan Doyan



Erkin Koray 1989 Moda Sineması konseri fotoğrafları 


TuncayBatıbeki ve Güven Erkin Erkal...
Arkada miniminnacık Damla.









Konserden Kayıtlar 

 Erkin Koray - Şaşkın (14 Ocak 1989 Moda Sineması Konseri)
Bas: Ahmet Güvenç İkinci gitar: Cahit Kukul Davul: Meftun Yeşilbaş



 Erkin Koray - Aman Gidelim (14 Ocak 1989 Moda Sineması Konseri)
Bas gitar: Ahmet Güvenç İkinci gitar: Cahit Kukul Davul: Meftun Yeşilbaş



 Erkin Koray - Silinmeyen Hatıralar (14 Ocak 1989 Moda Sineması Konseri)
Bas gitar: Ahmet Güvenç İkinci gitar: Cahit Kukul Davul: Meftun Yeşilbaş



 Erkin Koray - Yalnızlar Rıhtımı (14 Ocak 1989 Moda Sineması Konseri)
Bas gitar: Ahmet Güvenç İkinci gitar: Cahit Kukul Davul: Meftun Yeşilbaş





Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...