13 Aralık 2018 Perşembe

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 82



Başarılı bir dış politika yazarı ve gazeteci olan arkadaşım Mehmet Ali Güller, bu yılın başında bana editörlüğünü yaptığı yayınevinden çıkan kitaplardan en yenileri göndermişti. Tabi meraklısı olduğum bir iki kitabı hemen okuyup, diğerlerini öylece bir köşede bırakmıştım. Aradan uzunca zaman bir ara geçti ve bir gün o kitaplardan birinin ismine gözüm takıldı. Kapakta yazan "Umutsuzluk Yakışmaz" başlığı bir anda dikkatimi çekecekti. Ne ola ki acep diye şöyle bir iki sayfa çevirip, bırakırsınız ya benimki de öylesi bir dürtüydü hani. Elime aldım, bir iki sayfa çevirdim ama bırakamadım, hani bir solukta denir ya aynen o şekilde okudum. İşte böylece Doğan Kuban ile tanıştım. Aslında bu ismi usta bir mimar olarak biliyordum ama o güne kadar bir isimdi, o andan itibaren ise hayatımın bir büyük tutkusuna dönecekti. Şimdilerde Doğan Kuban'ı her hafta "Herkese Bilim Teknoloji" dergisinde okumadan edemiyorum. 

Doğan Kuban'ın "Umutsuzluk Yakışmaz" kitabı "Cumhuriyet Bilgeleri" dizisinden çıkmıştı. Aynı diziden çıkan bir başka kitap da Ekrem Akurgal'ın "Türkiye'nin Kültür Sorunları" kitabıydı ve onu da akabinde yutacaktım. Bu iki eseri de burada yazdım. Sonra aynı diziden çıkan Bozkurt Güvenç'in "Nereden Başlayalım" kitabın okudum ama ona daha sonra yer veririm diye beklettim... sonrasında da araya başka kitaplar girdi. 


Bundan üç gün önce 10 Aralık 2018, pazartesi günü "Antropolog, mimar, eleştirmen ve yazar Prof. Dr. Bozkurt Güvenç 92 yaşında hayatını kaybetti." haberiyle yüz yüze gelecektim. 

Bu sebeple bu hafta kütüphanemize Bozkurt Güvenç'in "Nereden Başlayalım" kitabını katmayı uygun buldum. 

Bozkurt Güvenç, bozulan eğitim sistemimizden şikayetçi olmak, hayıflanmak yerine, asıl yapılması gerekene dikkat çekerek, "Nereden Başlayalım" diyor. Neye mi? Tabi ki düzeltmeye. Bunun için de Charlie Chaplin'in sözüyle şu yanıtı veriyor:
"Ee, bir yerden başlamak lazım."

100 yıla yaklaşan ömrü akademik başarılarla doruğa çıkartmış olan bu bilge insan herşeyi yeniden düzeltmek için kolları sıvayıp harekete geçiyor. Kitap çok önemli noktalara dikkat çekiyor ve çözüm yollarını bulmanız için kapılar açıyor. 

Ben hem bu kitabı hem de Ekrem Akurgal'ın ve Doğan Kuban'ınkileri özellikle bu yaşananlardan şikayetçi olanlara inatla tavsiye ediyorum. Bir çoklarınız "aman" deyip umursamayacak. Hatta her zaman olduğu gibi yazıyı tıklamayacaksınız bile. Sonra gene şikayet edip, muhalif olacaksınız. Ben de bunu anlamıyorum. Karanlığı mız mızlanarak değil, okuyup aydınlanarak dağıtabiliriz. 


Not:
Herkese Bilim Teknoloji adında güzel bir dergi çıkıyor. Haftalık periyotta çıkan bu dergiyi her perşembe gazete bayiinden almak alışkanlığım oldu. Dergiyi elime alınca da ilk yaptığım şey, hemen 7. sayfasını açıp, Doğan Kuban'ın yazısını okumak oluyor. Bunu yazdan bu yana sektirmeden yapıyorum. Size de tavsiye ederim. 

Bu hafta çıkan Herkese Bilim Teknoloji dergisinin kapak konusu Bozkurt Güvenç olmuş. Derginin içinde bu bilge insanımız ile ilgili çok güzel yazılar var. 

Dergiyi hepinize tavsiye ederim. Ben yazımın sonunda Bozkurt Güvenç'in "Nereden Başlayalım" kitabından bir kaç alıntıya yer vereceğim. Yanısıra hocamızın başka yazılarından zihin açıcı bir iki sözünü de buraya taşıyacağım. 

Aptulika



Kitaptan

"Evrende de milyarlarca gök adası bulunduğu tahmin ediliyor. Evrendeki yerimizi bilirsek sorunlarımızı daha kolay kavrayabilir ve çözebiliriz."

Karşıt olarak, kültür veya medeniyet de insanı ve toplumu eğitimle yaratıyordu."

Bazı yasalar bir gecede çıkarılabiliyor ama yaygın geleneklerin, töre ve davranışların değişmesi kuşaklar alıyordu."

"Üniversite, yüksek meslek okullarından bilim ve sanat eğitimiyle ayrılıyordu. "


Laiklik, Atina demokrasisinden ve Fransız devriminden ; sekülerizm ise Protestanlık gibi, Mattin Luther'in Vatikan Devleti'ne isyan etmesinden geliyor. Din ile devleti ayırmakla yetiniyor daha ileri gitmiyordu. Laiklik ise sosyal eşitsizlikleri azaltma amaçlı demokratik bir programdır. "

"Uygarlık, egemenlik taslamak değil doğayla uyumlu yaşamak bilincidir. "

Diğer eserlerinden

"Bilim, insanoğlunun soru sormasıyla başlamıştır."

"Kültür ve uygarlıklarda, doğayı evcilleştiren insan, kendini yönetecek düzeni hala bulamamıştı. Yüksek teknolojik oyuncaklarla oynayıp oyalanıyor, belki teknolojiyi evcilleştirecek bir yol yordam arıyor. "

"Neden korkuyoruz acaba, hayat adını verdiğimiz dünyada insanca ve özgürce yaşamaktan?"




Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...