11 Aralık 2023 Pazartesi

O üç albümün hatırına Sepultura

 


Bir VEDA TURNESİ de SEPULTURA'dan. Brezilyalı grup dağılmadan önce dünya genelinde bir veda turu yapacağını açıkladı. 

Veda turunun önümüzdeki 18 ay boyunca süreceği ifade edilen açıklamada, "Tüm dünyada yapacağımız veda turuyla sadık hayranlarımızla 40 yıllık varlığımızı kutlayacağız. Geçmişin ve şimdiki zamanın son bir kutlaması olacak" ifadeleri yer aldı.




Gecenin saat 00.32'sinde adam kalkıp, Sepultura'nın Chaos A.D." albümünü dinlemek ister mi?  Bilenler bilir, çevre halkı ve komşularınız için biraz sıkıntılı yani gürültülü olur. Hemen aklımı başıma alıp son günlerde severek dinlediğim Los Angeles'lı grup Dirty Honey'e döndüm. Bu arada o da çevre halkı ve komşular için sakıncalı olabilir ama kapıyı çalan komşuya, " kusura bakmayın bu gece bir rock barda konserdeydim , eve gelince bir duble rakı koydum." derdiniz hatta komşu da size katılır, sabahı ederdiniz. Peki gecenin bir yarısı Sepultura dinlemek (hem de neredeyse 30 yıldır bir kere bile dinlemediğim bir grubu) nerden aklıma geldi. Bunun nedenini yazının sonunda anlatacağım ama önce bundan otuz küsur yıl öncesine bir dönelim hele.


Otuz Yıl Öncesi Bir Sepultura Vardı

Sepultura yani Brezilyalı grup ile tanışmamız 1992 tarihine rast gelirdi.  Onları ilk olarak iki yıl önce çıkan "Arise" albümüyle dinlemiştim.  O albümde bulunan Motorhead cover'ı "Orgasmatron" bana biraz karanlık gelse de sevmiştim. Ancak albümde yer alan "Dead Embryonic Cells" biraz daha güzel gelmişti. Dönem thrash metal'den sonra yeni yeni tarzların çıktığı zamanlardı ve death metal gittikçe popülerleşiyordu. Sepultura da bu yeni tarzlara göz kırpsa da thrash tarzına daha bir uyuyordu. 1993 yılına gelindiğinde grubun "Chaos A.D." albümü çıkacaktı. Bu albümü gecikmesiz aynı yıl dinliyor olacaktık. Bu arada grubun Brezilyalı olduğunu öğrenmemiz daha büyük bir yakınlık kurmamızı sağlayacaktı. Ayrıca bu yeni albümde Brezilya müzik ögeleri de görülürken grubun söylemindeki protest ve sol bakış da hoşumuza gitmişti. Bu arada yazıyı yazarken albümü onca yıldan sonra tekrar dinlerken bu albümü sevmemin dönemle alakalı olmadığını anladım, zira hala kafa sallayıp, tempo tutmamak için kendimi zor tutuyorum. 

Sepultura hayatımıza öyle bir girmişti ki grubun kurucusu Max ve  Igor Cavalera biraderler adeta mahalleden çocukluk arkadaşlarımız gibi olmuştu. 

Sonra 1996'da "Roots" albümü geldi ve devir de plağın yerini CD'ye bıraktığı yıllardı. Tabi bu albümün CD'si hemen alınacaktı. Albüm sound olarak daha sertleşmiş ve Brezilya müziği daha bir kendini gösterir olmuştu. Az sayıda da olsa bazı sıkı dinleyici bu tavrı pek sevmemişti ama bana hala güzel gelmişti. 

Sonra Cavalera kardeşler birbirinden ayrıldı ve bir başka grup kurdu galiba sonra her iki halini de bir süre takip ettiysem de eskisi kadar beni mutlu etmediler. .. ya techno gibi geldi ya da daha death falan gibi brütal, karanlık tarzlara meyl ettiler gibi geldi. Açıkcası ondan sonra da Sepultura ile bağlantım kesildi. 


Evet yazının başında da dediğim gibi 30 yıl sonra Sepultura dinlemek isteğim de nereden çıktı. Bu bir müzik haberiyle oldu, orada şöyle bir başlık görecektim:

"Brezilyalı ünlü metal grubu Sepultura Veda  Turnesi yapacağını duyurdu!"

İşte bu yüzden içimde bir anda o otuz yıl önceki 3 Sepultura albümünü dinleme isteği beni fena halde saracaktı. O geceden sonra bu yazıyı yazana kadar üç gün geçti. Üç gün yazı için geçmedi bir yandan da o albümleri dinledim ve gerçekten güzelmiş. Ancak Grubun "Roots"tan sonraki albümlerine tekrar bir dinleyeyim dedim ve söyle bir 1997 tarihli "Blood Rooted" albümüne bir bakayım dedim. Ki çıktığı yıl da sevmemiştim, en azından bana yakın gelmemişti. Açıkcası otuz yıl ara geçse de aynı oldu , sevemedim. Ama o üç albüm için Sepultura'nın son buluyor olmasına üzüldüm. 


Sepultura bu Cuma günü sosyal medya hesabından açıklama yaptı ve  dağılmadan önce dünya genelinde bir veda turu yapacağını açıkladı. 

Veda turunun önümüzdeki 18 ay boyunca süreceği ifade edilen açıklamada, "Tüm dünyada yapacağımız veda turuyla sadık hayranlarımızla 40 yıllık varlığımızı kutlayacağız. Geçmişin ve şimdiki zamanın son bir kutlaması olacak" ifadeleri yer aldı.

Ne diyeyim o veda turnesi bu bizim diyarlara da gelirse, o üç albümden çalınacaklar için giderim ve helalleşiriz. 1994 miladından sonra her şey Kaos A.D. oldu ama öncesi güzeldi . 

Aptulika


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...