4 Nisan 2021 Pazar

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 170



Oscar Wilde
 "Yalnız Sıkıcı İnsanlar 
Kahvaltıda Parıldar"
Can Yayınları
Çeviri: Özlem Alkan K
  (3. Basım: Ocak 2021)

Şu aforizma mevzuuna oldum olası alışamadım. Bir ara otobüsle Ankara'ya giderken yanıma Met Üst'ün Aforizmalar kitabını almıştım. Açıkcası inanılmaz keyifliydi ama kitap bittiğinde otobüs daha yeni hareket ediyordu. Met Üst'ün bir karikatür albümünü almış olmayı daha tercih ederdim. 

Eskilerin özlü ve güzel sözler dediği şeyleri de pek sevmezdim. O sözler birbirinden alakasız yerlerde karşımıza çıkar ve "Vay be adamlar ne güzel kelam etmişler." der geçerdik. Oysa onlar uzun bir metinden alınan küçük parçalardı ve asıl metni bilmeden o ufak parça ile yetinirdik. Ben genelde kitap okurken altını çizmek yerine bir yerlere not alırım ve böylece aforizmalar ortaya çıkar. Eğer aforizma diye bir nane varsa onlar beni asıl metne götüren anahtarlardır. Kısacası aforizma kitaplarıyla hiç işim olmamıştır. 

Bunca lafı dedikten sonra bu pazar sabahı kalkıp bu aforizma kitabını niye yazarım ki? Öncelikle kitabın ismi ve de kapak resmi beni bu işe itti. Hepsinden önemlisi de Oscar Wilde'ın yazdığı her şeye Mutlu Prens isimli masal kitabı ve Dorian Gray'in Portresi romanından sonra merak sardım ve ne olursa merak ediyordum. Bu arada Wilde'ın öyküleri ve tiyatro oyunları da es geçilmemeli derim hani. 

Kitabın kapak çalışmasındaki karikatür illüstrasyon Cansın Çağlar tarafından yapılmış, ki çok sevdim. Bire bir İngilizce aslına sadık kalınarak yapılan kitap ismi yani; "Yalnız Sıkıcı İnsanlar Kahvaltıda Parıldar" ise ise neredeyse başlı başına bir aforizma kitabını okumak gibi. 

Kitabı okurken açıkcası çok eğlendim. Hatta bazı aforizmaları da not aldım. Ancak bu seferki not almalarım, o sözleri hangi uzun metinde demiş olabilir merakımdandı. Her şeye rağmen tek başına da önemli olduğunu düşündüğüm bir iki aforizmyı sizlerle paylaşayım:

"Sanat ancak taklit bittiği yerde başlar."

"Moda o kadar dayanılmaz bir çirkinliktir ki onu altı ayda bir değiştirmek zorunda kalırız."

Bir iki aforizma dedim ve üçüncüyü yazmayayım. Devamını okumak için kitabı edinin derim. Bu arada Oscar Wilde'ı okumadıysanız bu güzel bir başlangıç olabilir. Ben aforizmalar için öyle zart zurt dedim ama bu benim bakış açım... siz aforizmalara meraklıysanız, Oscar Wilde'ı es geçmeniz büyük eksiklik olur.

Aptulika


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...