11 Nisan 2021 Pazar

Ana Popovic : "Türkiye'ye gidiyorsun, konserde şarkılara eşlik ediyorlar. Gerçekten muhteşem. "




Blues Blast dergisi 8 Nisan 2021 tarihli yeni sayısında Ana Popovic'e kapaktan yer verdi.

 Dergide Ana Popovic'le Steven Ovadia'nın yaptığı uzun bir röportaj yer alıyor.  

O röportajdan bölümleri aşağıda takip edebilirsiniz.






Steven Ovadia (Blues Blast) : Blues şarkıcısı ve gitaristi Ana Popovic, müzisyen olarak çok disiplinli ve yoğun ortamda konserden konsere koşuyordu.  Ve sonra Covid-19 ortaya çıktı.

Ana Popovic : "Şimdiye kadar yaptığım tek şey müzik yapmak, bunun dışında da başka bir uğraş istemedim. Ve bunu da istikrarlı ve başarılı bir şekilde sürdürdük. Geçen 20 yıl içinde en korkuncu 2020 oldu. Bazı zamanlar olumsuzluk olabilir ama bunları çözümler yolumuza devam ederdik. Konserlerimizde her hangi bir aksaklık olsa menejerlerimiz bunu çözümlerdi. Örneğin birkaç yıl Fransa veya İtalya konserlerini yapmadığımızda, diğer bazı ülkeler bizim için çalışmalarımız yoğunlaşırdı. Böylece, ne olursa olsun, her zaman yılda 130 konser mutlaka olurdu. Adımı farklı bölgelere yaymak için çok çalıştık. Böylece her zaman çalmak için yeni yerlere gittik. Sonra da planımıza eskiden gittiğimiz yerleri de koyardı. Bu heyecan vericiydi  ama bu yıl büyük bir boşluk oldu."

Bu sefer konser vermek için gidilebilecek yer yoktu. Bütün dünya kapandı. Ve geçim kaynağınızın büyük bir bölümü kurudu. Bu kapanma Popoviç'in müzik hayatının 20. yılını kutlamasıyla aynı zamana denk geldi. Bu elbette çok kötü bir tesadüf oldu. Bununla birlikte, salgın müzisyenleri vururken, sizin Mart 2020'de piyasaya sürülen bir konser albümü ve de DVD'sinin çıkışı bu döneme rast geldi.. 

“Konserin olmadığı zamanlarda, DVD'mizin evde kalmak zorunda olanlar için harika bir fırsat olduğunu düşünüyorum, dışarı çıkamadığınızda bir konser izliyorsunuz. ”  

Foto: Ruben Tomas


Salgın sırasında neler yaptınız? Zira sizin bir grubu yönetme sorumluluğunuz da var.   

"Çok fazla kayıt yaptık, çok sayıda demo yaptık, birçok şarkı üzerinde çalıştık ve bu bizim müzikten kopmamamızı sağladı. Çünkü bir grup lideriyseniz, kendinizi sadece sizden değil, grup üyelerinden de sorumlu hissedersiniz. Açıkçası, endişelenmem gereken bir ailem var ama grup için de tüm bu müzisyenler farklı yan işlere yöneliyor ve ellerinden geleni yapmaya çalışıyorlar ve tabii ki müzikle hiç ilgisi yok. Ve bunun olduğunu görmek çok yazık. Bu yüzden grubu her zaman meşgul etmeye çalışıyordum." 

 Popoviç, artık Sırbistan olarak bilinen Yugoslavya'nın Belgrad kentinde büyüdü. Blues seven bir grafik sanatçısının kızı, babasının mesleki adımlarını takip edebileceği bir Hollanda sanat okuluna kabul edildi. Bunun yerine bir caz konservatuarına gitmeye karar verdi ve bir grup kurdu. Bir yıl sonra, grup Popovic'in okulu bırakması ve sonunda solo çıkışını Hush! Popovic o zamandan beri sürekli olarak müzik yaptı ve albümler arasındaki en uzun süre sadece dört yıl oldu. Funk'tan etkilenen blues rock'ı Jimi Hendrix'i anımsatıyor, ancak 20 yılda geliştiren kendine özgü müzikal sesiyle.

" Sanırım insanlar gitar çalan bir kadını şaşırarak karşılıyor. Başladığımda pek çok kadın gitarist yoktu. Bu yüzden beni şarkıcı sanıyorlar. Ben öncelikle gitaristim. Şarkı söylemeyi asla öğrenmedim. Bu yüzden şarkı söylemeye asla çalışmam. Ben sadece şarkı söylüyorum. Ne yaptığımı düşünmüyorum. Ben sadece şarkı söylüyorum ve bunları söylediğim sözlere ve söylediğim mesaja uydurmaya çalışıyorum ve farklı ses çıkarmaya çalışıyorum ve sanırım yaptım. "

 

Popovic aynı zamanda  bir slide gitaristi.  Gençliğinden beri çalıyor, ancak hiçbir zaman açık akorlara geçmiyor. 

"Muhtemelen 13 ya da 14 yaşımdayken Elmore James, Roy Rogers ve Duane Allman dinleyerek işe başladım. Bu inanılmaz sanatçılar gibi çalmaya yeni başladım, ancak daha sonra düzenli olarak akor çalıyorum. Bu yüzden, açık ayarlara girmeye başlayacağım o anı her zaman erteliyordum ve sonra asla yapmadım, çünkü kendi tarzımı yarattığımı yeni fark ettim ve bu benim için çok önemli. Bu yüzden her ne oynarsam oynayayım, Ana Popovic tarzını ona katmam konusunda ısrar ediyorum. Düzenli bir akor üzerinde çalışmaya devam etmek ve sadece kendim gibi olmak. Ne hissedersem onu çalmak. "



Pek çok sanatçı, uzun bir kariyer boyunca üretken kalmayı zor buluyor, ancak Popovic müzikten yeni stüdyolara kadar her yerden ilham alıyor.

"Daha bir hafta önce, Los Angeles'ta bu küçük stüdyoyu buldum, evimden arabayla sadece 15 dakika uzaklıkta.  Küçük stüdyo, bizim kayıtlar için  uygun bir alan değildi. Gitmeye karar verdim ve sonuç en iyisiydi. Odada doğru enerjiye sahip olmanız gerekiyor ve doğru insanlar ve mühendisler harikaydı. Ve duydukları şeyi gerçekten desteklediler ve sevdiler, bu yüzden her şey harika bir seansa dönüştü. "

Yeni şehirler de ilham verici olabilir.  

"Grubum Dallas'ta ve Dallas inanılmaz bir müzik sahnesine sahip. Tabii ki Austin, büyük bir müzik merkezidir ama Dallas'ı da küçümsememek gerekir. İnanılmaz bir müzik sahnesi var. Houston'ın sıkı performanslara dönüşen cover gruplarıyla da tanındığını öğrendim. Bu müzisyenler her şeyi çalıyorlar ve bu şarkılara alıştıkları için fikir bakımından çok zenginler ve tüm bu parçalarda davul çalıyorlar, tüm bu parçalarda her gece bas çalıyorlar. Onlar sadece müzikle dolu. Kapatma sırasında Dallas'a defalarca gittim ve bir tür stüdyoya girdim ya da temelde bir prova yeri kiralar ve bazı şarkılarla uğraşırken bir mühendisin gelip bizi kaydetmesini isterdik. Ve genellikle, insanların birçok fikri vardı."



 Eric Johnson ve Joe Satriani gibi gitaristlerin de olduğu  döner bir müzisyen kadrosunun yer aldığı bir  Experience Hendrix turne projesi vardı. Ama bu pandemi sürecinde durdu.

 "Hepimiz birlikte seyahat eder,  bazı Hendrix videoları izler ve tekrar başlardık. Hepimiz gençken Hendrix videolarını izledik, ama şimdi kendi grubunuzla meşgulsünüz ve herkesin kendi gündemleri ve kendi müziği var, kendi kariyerlerinin peşinden gidiyorlar. Yani gerçekten oturup tekrar Jimi Hendrix'i analiz edebileceğiniz çok fazla zaman yok. "

Hendrix, yıllar sonra Popovic'i etkilemeye devam ediyor. 

"Hendrix bu şarkıları üçlü olarak yazdı, hatta şarkılarında farklı müzik tarzlarını duyabiliyorsunuz. Biri rock tarafında, biri blues, diğeri funk. Bu şarkılardan birçok farklı stili çıkarabilirsin. "

Popovic, kendi müziğinden uzaklaştığı ve neredeyse bir yüksek lisans öğrencisi gibi Hendrix çalışma şansı bulduğu için de minnettar. 

"Kendi gösterileriniz veya kendi kariyeriniz dışında biraz zaman ayırmanız gerekiyor ve gidip Hendrix gibi bir dahinin müziğini keşfetmeniz gerekiyor."



 Hendrix gibi Popovic de performanslarda görsellerin öneminin farkında. Onun için bu, etkileyici topuklu ayakkabılar içinde sahnede görünmek anlamına mı geliyor?

“Her zaman topuklu sahneye çıktım, bu yüzden herhangi bir fark görmezdim. Ben böyle başladım. Uzun zaman önce wah-wah pedalıma bastım ve yüksek topuktaydı. Bu yüzden hiç değişmedim. Hiç. "


Avrupa ve Amerika'da blues dinleyicilerinin arasında farklar var mı? Siz her iki kıtada da konserler veriyorsunuz, gözlemlerinizi merak ediyorum

"Dinleyiciye gelirsek, Avrupa gerçekten blues'a girdi. Bu 70'lerde başlamıştı ve artık iyice oturdu. Avrupa'da konserleriniz olduğunda, bunun farklı bir kalabalık olduğunu anlarsınız; küçük bir fark var ama kesinlikle orada. Sadece ona büyük saygı duyuyorlar. Amerika'nın neresinde çalsanız, insanlar onunla sadece eğlenmek istiyor. Ve güzel olan her ikisine de sahip olmak. Bu yüzden okyanusun her iki tarafında çalmaktan gerçekten zevk aldım. Amerika'da daha organik bir şey. Blues zaten buradan geliyor. Amerika'da güzel bir festivalde eğlenmek istiyorlar, dans etmek istiyorlar, rahatlamak istiyorlar ve Avrupa'da size daha çok saygı duyuyorlar. Her iki tavırda benim için harika diyebilirim."



Popoviç ayrıca blues'u yeni yerlere taşımayı seviyor. 

"Her zaman yeni coğrafyalara gidiyoruz.  Dubai'ye gittik, Bahreyn, Bali, Endonezya, Hindistan'a gittik ve insanların oradaki müziği takdir ettiklerini ve sözlerinizi bildiklerini ve birlikte şarkı söylediklerini görmek inanılmaz. Türkiye'ye gidiyorsun, şarkılarınla ​​şarkı söylüyorlar. Gerçekten inanılmaz. "


Şu anda büyük, uluslararası konser turneleri olmasa da, Popovic'in konser için gitmek istediği yerler var mı?

"Avustralya'da konser vermeyi  çok isterim. Hala yapmadım. Afrika'da da konser vermedim ve bunu çok isterim doğrusu. Orada özellikle müziğimi yerel müzisyenlerle birlikte yapmak istediğim için. Afrika'da bulundum, ama orada müzikal olarak hiçbir şey yapmadım. Bu yüzden onu açmayı çok isterim. Hatta sadece ilham almak için ve hatta bazı yerel müzisyenlerle çalışabilmek için bile. "



Popovic için salgın bitmişe benziyor. Yeni bir albüm üzerinde çalışıyor. Ayrıca, en sevdiği Stratocasters'a dayanan ve yakında hazır olacağını söylediği imzalı bir gitar üzerinde çalışıyor. 

"İlhamın bitmemesini istiyorsunuz. Bir müzisyen olarak bunu umuyorsunuz, bu yüzden aynı plakları yayınlamıyorsunuz ve ne tür bir mesajı daha ileri götürmek istediğinizi bilmediğiniz bir yerde sıkışıp kalıyorsunuz. Dünyaya, hayranlarınıza, yeni nesillere yeni mesajlar iletmelisiniz. Ve hala etrafımda ilham buluyorum, bu gerçekten değerli. Sadece müzik değil, her türden sanatta insanlar var. Bu işleri yaparken bir an gelir tıkanırsınız ya da aynı yerde kalırsınız.  Ve sonra atlatır, devam edersiniz. Ama gerçekten, kariyerinizdeki o anı fark edebilmelisiniz. Bu yüzden kesinlikle elimden geldiğince uzun süre müzik çalmaktan yanayım, ancak masaya yeni bir şey getirebilirsem. Bu benim için kesinlikle gerekli; Zaten yaptığım şeyi geri dönüştürmek istemiyorum. "

Steve Ovadia - (Blues Blast Magazine)

 

* Yazının orijinali:   https://www.bluesblastmagazine.com/issue-15-14-april-8-2021/

* Röportajı yapan Steve Ovadia daha öncede aynı dergide Göksenin'in "Women's Blues" albümünün kritik yazısını yazmıştı. Yazıyı aşağıdaki linkten bulabilirsiniz: https://www.bluesblastmagazine.com/goksenin-womens-blues-album-review/

yazının Türkçe bölümü:

https://bluesperisan.blogspot.com/2021/01/goksenin-womens-blues-albumuyle-unlu_19.html



 

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...