26 Şubat 2022 Cumartesi

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 188


Çetin Altan
 "Ben Milletvekili iken"
Bilgi Yayınevi
 (2. Basım:  Eylül 1976)


Geçen gün evde bulduğum çok eski bir kitabı yazayım dedim. Yazıya görsel olarak kitabın resmini çekemedim, çünkü ön kapağı hepten yitip gitmiş ve kitap biraz dağılmıştı. Biraz tamir ettim ve kapak yerine beyaz bir karton yapıştırıp kütüphaneme koydum. Bu sebeple görsel olarak sağlam olan arka kapağı tarayıp koydum. O ikinci baskıdaki ön kapaktaki Fahri Karagözoğlu'nun çizimini ise (artık bende de mevcut olmadığı için) internetten bulup kullandım.  Bu ilk kapağı çok severim, daha sonraki yıllarda başka kapaklarla çıktı ama hiç birine ısınamadım. Onları da aşağıda paylaşıyorum; bir bakın bakalım bana hak verecek misiniz.
Çetin Altan'ın bu kitabını 1976 yılında babam almıştı. Ben de o kitabı 1977 yılında liseye giden sola sevdalanmış bir genç olarak okumuştum. Aradan bunca yıl geçmesine rağmen unutamadığım bir kitaptır. Şimdilerde yeni baskısı olmayan bu kitabı, herhangi bir sahafta bulduğunuzda asla tereddüt etmeden ve fazla düşünmeden hemen alın derim.

Çetin Altan ismi 1980 öncesini hatırlayanlar için inanılmaz hiciv gücü  ve politik keskinliği olan bir köşe yazarıydı. O dönemlerde benim hatırladığım Milliyet ve Yeni Ortam gazetelerinde "Taş" isimli köşe yazılarıydı. Dünyaya sosyalist pencereden bakan ve oldukça vurucu muhalif yazılardı. Altan'ın bu yönünü yanında edebiyatçılığı da azımsanmayacak derecede 1970'li yıllara oturmuştu. Yazdığı romanlar ve tiyatro oyunları bir dönemin simgeleriydi. 

1980'li yıllarda sosyalist görüşleri biraz liberal çizgiye kaysa da  Çetin Altan bu dönemde de "enseyi karartmayalım" lafıyla gündeme oturacaktı. Ondaki fikirsel değişim yazılarındaki mizahi hiciv gücünü korusa da edebiyatçı yanı son bulacaktı. 

Gazetecilik, roman, oyun, mizah yazarlığının yanısıra Çetin Altan'ın milletvekilliği yaptığı bir dönem, yani politikacılığı da vardır. 1971 yılında yazdığı "Ben Milletvekili iken" isimli bu kitabında o günlerden anıları kaleme almıştı. 
1960'lı yıllarda yeni gelen anayasa ile  Türkiye'de özgürlükler biraz genişlemiş  ve sosyal bir hukuk devleti olma yolunda adım atmıştık. İşte o sıralarda bir sosyalist parti olan Türkiye İşçi Partisi kurulmuştu. TİP, sadece tabelada bir parti olmayacaktı, 1965 yılında seçimlerde aldığı oy ile meclise 15 milletvekili sokacaktı. Bu bugüne dek hiç bir zaman başarılamayacak bir şeydi ve ilkti ( üzerinden 57 yıl geçmiş ve  bu kadar yıl aradan sonra şimdilerde yeniden kurulan TİP seçim ittifakı ile ancak 3 milletvekiliyle temsil ediliyor ki, buna da şükür edelim hani).
1965 yılında ilk defa meclise giren sosyalist milletvekillerinden biri de Çetin Altan'dı. 1969'a kadar süren bu süreçteki dönemin hatıralarını kaleme alan Çetin Altan, bir dönemin üzerine de ışık tutmuştu. Kitabı okurken bugün de yaşadıklarımızı göreceksiniz ve bir dönemin tarihini de izleyeceksiniz ama bir o kadar da kahkahadan kırılacaksınız. Zira o meclis ortamında yaşananlar öylesi bir hiciv gücüyle sunuluyor ki gülmemeniz imkansız. 
Çetin Altan'ın bu kitabının bugün yeni baskısının olmaması üzücü ama dediğim gibi sahaflar da falan bulabilirsiniz. İnternette de galiba pdf olarak bulunabiliyor, kaçırmayın derim. 

APTULİKA


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...