18 Şubat 2022 Cuma

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 187



Moliere
 "George Dandin"
İş Kültür / Hasan Ali Yücel Klasikler Dizisi
Çeviri: Sema Kuray
  (3. Basım:  Ocak 2020)


Moliere'in tiyatro oyunları çocukluğumdan bu yana  bende öyle yer etmiştir ki, aradan geçen zaman diliminde de önemini hep korumuştur. Kimi eserini bizzat tiyatroda kimi zamanda çocukluğumun siyah beyaz TRT'sinde yayınlanan "TV'de Tiyatro"  programlarından bilirim. Bu arada o eski radyo programlarının "Arkası Yarın" ve "Radyo Tiyatrosu"nu da bunlara eklemem gerekir.  En son da Louis De Funes'in oynadığı sinema filmi "L'Avare"da Moliere'in "Cimri" eserinin sinemaya uyarlanmış halini izlemiştim. Bir tiyatro yapıtı olan eser bu filmde sinemaya aktarılmıştı ve çok başarılıydı. 1980 yapımı bu filmi 90'larda izlemiştim ondan sonra da Moliere ile bir buluşmam olmamıştı. Şimdi karşıma bu kitap çıkınca dayanamadım okumaya başladım.

Aslında yıllar önce çok sevdiğiniz şeylere bugün tekrar baktığınızda size aynı tadı vermeyebilir. Kitabı elime aldığımda böyle bir durum olacak diye de düşündüm hani. "George Dandini Veya Bir Koca Nasıl Rezil Edilir?" eserini daha önce izledim mi? pek hatırlamıyorum. "Cimri", "Hastalık Hastası" gibi eserlerini neredeyse sahnesi sahnesine hatta oynayan tiyatrocularıyla hatırlıyorum. George Dandin'i de izlemişimdir ama kafamda hemen şekillenmedi.

Kitabın ilk sayfasını çevirmeye başladığım zaman sahne, ışıklar, dekor ve oyuncular kafamda şekilleniverdi. Tiyatro eserlerini sahnede izlemek daha keyiflidir ama kitaptan okurken de hayalinizde oyunun yönetmeni, ışıkçısı, dekorları yapan siz oluveriyorsunuz. Benim için tiyatro eserlerini kitaptan okumanın en sıkıntı verici yanı kitabın başında yazan oyundaki kişilerdir. Bunları metin içinde kim kimdi diye karıştırabiliyorsunuz. Bu sefer konu Molier olunca üç aşağı beş yukarı tipleri kafamda çizip öyle okumaya başladım. 

Oyunun konusunu karekterlerini vermeyeceğim ama Molier'in 17. yüzyılda yaşamış bir tiyatrocu ve yazar olmasına karşın konularının günümüze kadar güncelliğini koruyor olması beni yeniden şaşırttı. O yüzyılın sınıfsal ilişkilerini öyle ileriden görmüş ve devrimci bir bilinçle analiz etmiş ki, içindeki mizahın da güçlülüğü buradan kaynaklanıyor.

Şimdi kalkıp Molier mi? deyip burun kıvırabilirsiniz ama inanın bana Molier'den her dönemde kalıcı bir şeyler bulabilirsiniz diyorum. 

APTULİKA



Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...