8 Kasım 2019 Cuma

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 121


Bertrand Russell
 "Hikayeler"
Tel Yayınları
(1. Basım 1972)
Çeviri : Harika Aktel

 İnanın sahafta bu kitabı görene kadar Bertrand Russell'ın edebiyatçı yanını bilmiyordum. Bir Matematik bilgini ve felsefeci olarak yapıtlarını bildiğimiz Russell'ın beş öyküden oluşan bu kitabını bulup, okuyunca hayretim ve hayranlığım bir kez daha arttı doğrusu. 98 yaşında hayata veda eden düşünür, öykü yazmaya 80 yaşından sonra başlaması da övgüye değer doğrusu. Yüzyıllık yaşamın her anı dolu dolu yaşandığı gibi son 18 yılında da yeni bir kulvara adım atmaktan da çekinmemiş. 
Söz konusu Bertrand Russell olursa yazdığı hikayelere de elbetteki ilgiyle yaklaşacaktık, sonuçta çağımıza damgasını vurmuş bir bilim adamı ve düşünür ama yazdığı öykülerde edebiyat alanında fazla bir beklentiye girmemiz gerekmezdi. Ancak kitabı okuyup bitirdikten sonra "Bertrand Russell 98 yıl değil, 200 yıl daha yaşasaydı da harika öykülerini de okuma imkanı bulsaydık" demeden de edemiyorum. 

Bertrand Russell'ın öyküleri Edgar Alan Poe'nun kasvetli ortamının içinde verdiği gerilimi hatırlattığı gibi nefis ironi ve toplumsal eleştiriyi de sunuyor. İnsanın doğası harika bir şekilde işlenirken, hırsları, güce tapıcılığı vurgulanıyor. İşlenen öykülerde kimi zaman komplo teorilerinden alışık olduğumuz bir atmosferde din, bilim, basın ve sermayenin bir araya gelerek, adeta iç içe geçmiş halde insanları ve dünyayı yönlendirmesi alaycı bir şekilde sunuluyor.   
Kitabı ben 50 yıl önceki baskısıyla bir sahafta buldum. Sonra baskısı yapıldı mı bilmiyorum ama tekrar bir yayınevi akıl edip de yayımlasa derim. Siz gene de sahaflarda falan gördüğünüzde kaçırmayın derim.  

  
 Aptulika

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...