24 Mayıs 2023 Çarşamba

İlham Gencer Yüzyılı


Türk caz müzisyeni, piyanist İlham Gencer hayatını kaybetti. Bir süredir Bodrum'da bir hastanede tedavi gören ünlü sanatçı 100 yaşındaydı. 




Bundan bir kaç yıl önce Kuruçeşme durağında otobüs bekliyorum. Arkamda iki kişi konuşuyor ve erkek olanın sesini bir yerlerden hatırlıyorum. Çok düzgün bir telaffuz , tertemiz bir eski İstanbul Türkçesi (ama öyle ağdalı Osmanlıca falan değil). Çaktırmadan arkama doğru bir göz attım ve tahminim doğruymuş; bembeyaz nefis bir takım elbise ile İlham Gencer, yanında genç bir hanım benimle birlikte otobüs bekliyorlar. Cazın bu dev piyanisti ile aynı durakta mıyım yoksa lordlar kamarasında mıyım açıkcası anlayamadım.  


Otobüs geldi ve bindik. Öyle önden atlayıp otobüse dalamazdım haliyle onlardan sonra bindim. Tam akbilimi bastıracağım, o sıra oturan kadınlardan biri Gencer'e "buyrun oturun" diye yer vermez mi, işte an sanki otobüste değil de başka bir boyuttaydık. İlhan Gencer, gür ama nazik bir tonla,"Ben Cumhuriyet çocuğuyum! hanımefendiler ayaktayken oturamam." diyecekti. O andan itibaren otobüsün içindeki her yaştan bütün kadınlar büyülenmiş gibiydi. Bu büyü ben Kuruçeşme'den Beşiktaş'a gidene kadar sürdü. 

O gün içimden "Aramızda 20 yaş fark var ama ben ondan daha yaşlı görünüyorum" diye geçirmiştim. Oysa ne 20'si benden kırk yaş büyükmüş İlham Gencer. Geçtiğimiz sene 100. yaşını kutlamış bile. 


Büyüklerimden duymuştum, o Çatı Kulüp'te çaldığı yıllarda genç kızlar onu büyülenmiş olarak dinlermiş. 1960 yıllarda açtığı Çatı Kulüp, o dönemin caz müzik yapılan mekanıydı ve Tülay German'dan bir çok isme kadar orada çıkmıştı. İlham Gencer, 1950'lili yıllarda Türkiye'ye gelen Amerikalı şarkıcı Eartha Kitt'e "Kâtibim" şarkısını öğretti. Kitt 1953 yılında, "Uska Dara-A Turkish Tale" adıyla yaptığı plağı ile dünya çapında yeniden ünlenecekti. 

 Cem Karaca müziğe adım atarken iki ustası olacaktı ve bunlardan biri İlham Gencer'di, biri de Ruhi Su idi. İşin komik yanı iki ustanın da siyasi olarak birbirinin zıddı cephelerde yer almasıydı. İlham Osman Gencer adındaki "Osman"ı mahkeme kararıyla Bozkurt İlham Gencer  olarak değiştirecek kadar koyu bir milliyetçi olan sanatçı, MHP kurucusu Alparslan Türkeş'in uzun süre danışmanlığını yapmıştı. 


Her ne kadar İlham Gencer'in siyasi fikirlerine taban tabana zıt olsam da (hele 1970'lerde) müzikal yanını hep değerli bulmuşumdur. Dinleme imkanım sadece TRT Caz Orkestrası konseriyle, bir iki eski plak ve televizyon kaydıyla kısıtlı kalsa da ülkemizde caz müziğine verdiği öncü katkısıyla unutulmayacak müzisyenlerin başında gelecektir. 

24 Mayıs 2023 günü 100 yaşında hayata veda eden İlham Gencer, caz müziğini ülkemizdeki güçlü piyanistlerinden biri olarak abideleşmiştir.

Aptulika







Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...