2 Ağustos 2018 Perşembe

Cahit Berkay 72 yaşında



Cahit Berkay, 3 Ağustos 1946'da İsparta'nın Uluborlu ilçesinde doğmuştu.
 Rock müzikte 50 yılı deviren Cahit Abi, bugün 72 yaşına giren bir delikanlı.  






Cahit Berkay'ı otuz yıldır bir abi olarak tanıyorum ama tanışıklığı bir arkeolojik kazıya açarsanız iş değişir ve bir anda 45 yıl öncesine gidiveririz. 1973 yılında 11 yaşında bir çocuğun bir yerlerde gördüğü plakla başlar herşey. Plağın ilk yüzü "Gel Gel" isimli şarkıdan oluşuyordu oluşmasına ancak benim aklımı çelen plağın arka yüzünde yer  bulan  "Üzüm Kaldı" idi.  Oradaki gitarın nasıl bir ses olduğunu tam kavrayamayacağım ve dahi bunun bir solo olduğunu bilmediğim zaman diliminde vurgunu yemiştim. O günlerde sadece gitar solosu değil Cahit Berkay ismini de bilmezdim. 
O plağı üstünde suretleri olanlardan tek tanıdığım Cem Karaca idi, diğer üç suret ise Moğollar diye plağın üzerinde yazardı. Sonrasında "Namus Belası" bir modadır oldu o zamanlarda . İlginçtir ben bu parçayı plak olarak değil radyodan dinlemiştim. Şimdi için garip gelecek ama TRT radyosunda çalmıştı. Zaten başka radyo yoktu ki o vakitler.  Bu sefer o gitar denilen ama benim bilincinde olamadığım o şey iyicene şaşırtıcı bir hale gelmişti, ha bir de acayip bir ses daha vardı onun da org olduğunu dört yıl sonra kavrayacaktım. O da muhteşemdi ve buradan Turhan Yükseler'e de selam olsun. 

Sonraları sanırım 1976 falandı ve Hey dergisinde onların Fransa'da Mogol adıyla "Hitit Sun" adında bir plak yaptıklarını okuyacaktım. İsim neden Moğollar değil diye düşünmedim bile...bizden birileri Avrupa'da konser verdiklerinde ya da plak yaptıklarında isimler onların telaffuzlarına göre değişiyordu. Mesela Barış Manço Belçika'da yaptığı "Nick The Chopper" albümünde Baris Mancho diye yazılmıştı, bunun da öyle bir şey olacağını düşünecektim. Çok sonraları kadroda sadece Cahit Berkay ile Engin Yörükoğlu'nun bulunduğunu, basgitar ve klavyeli çalgılarda Fransız elemanların yer aldığını görecektim. Moğollar ile Murat Ses'in yolları ayrılmış ve grup ismini Moğol yapmıştı demek ki... artık tam detayını bilemeyeceğim bir durum yani. 

İşte ben Hey dergisinde Paris'te Sacem plak şirketi tarafından yayınlanan LP'yi aramak için Karaköy, Taksim ve hatta Beyazıt'a dek ne kadar plakçı varsa gezinecektim. Her plakçıya girip, "Sizde Mogol topluluğunun Hitit San long pileyi var mı?" diye sorduğumda karşımdakiler bana deli gibi bakıyordu.
Onlarla alay ediyorum diye beni dükkandan kovan bile oldu. Dağ tepe gez nafileydi, aşağılanma da cabasıydı. Bu yıllar yılı sürecek ve benim için bir travma olacaktı, hatta Hey dergisi yalan bir haber yaptı diye bile düşünecektim. Açıkcası onlarca yıl da böyle düşündüm. O zaman diliminde Mogol "Hitit Sun" plağını bulamayacaktım. Uzun yıllar sonra böyle bir albümün olduğunun kanıtını internette belgelesem de "Aha alın size Hitit Sun! Yıllar önce tıfıl ama onurlu genç bir çocuğu alaya almış, aşağılamıştınız." diye haykıracağım plakçı dükkanları ortada kalmamıştı artık. 

Doksanların başında Moğollar tekrar kuruldu. Onlarla tanıştım ama açıkcası onları plaklarını İstanbul'da arama maceramı anlatamadım. Hala da anlatmaya çekinirim, düşünsenize bir  onlar suratıma şaşırmış bir eda ile bakıp, "Biz öyle bir plak yapmadık ki" derlerse.
Benim için Moğollar üç ayrı bölüm halindedir. Birincisi ilk tanıdığım hali yani Barış Manço ve Moğollar. Ardından gelen dönem ise 1990'lardan bugüne gelen Moğollar. Bu iki dönemde de benim için değişmez kişilik Cahit Berkay'dır. Üçüncü bölüm de ise 1967 ve 1972 arası olan Murat Ses'li dönemdir. İki dönem ve farklı bakış olarak değerlendirir, öyle dinlerim.  
50 yılı aşan bir zaman dilimi ve Türkiye'de rock müzik macerasının yarım asrına oturan Cahit Berkay. Sadece rock mı, o Yeşilçam sinemasında film müziğinin ayrı bir uzmanlık alanı olduğunu gösteren kişi. 
Rock müzikte 50 yılı deviren Cahit Abi, bugün 72 yaşına giren bir delikanlı. Eh lafı bu kadar uzatmadan, kısa keselim ve nice yıllara diyelim. 

APTULİKA


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...