6 Aralık 2019 Cuma

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 125


Şule Gürbüz
 "Kambur"
İletişim 
(1. Baskı :1992)

Şule Gürbüz, 1974 doğumlu bir yazar. Cambridge Üniversitesi’nde Felsefe ve İstanbul Üniversitesi’nde Sanat Tarihi eğitimi almış. Yazdığı dokuz kitaptan biri olan "Zamanın Farkında" ile 2012’de Oğuz Atay Öykü Ödülü'nü kazanmış.

"Kambur", Şule Gürbüz'ün ilk romanı ve 18 yaşındayken yazmış. Kitabı ilk kez alıp okumaya başladığımda her şey beklentilerimin tersine gelişmeye başlayacaktı. Öncelikle bir olay akışı, kurgu bulamadığımı farkettim. İlk başta kahraman olarak bir kambur adam vardı ama bu kamburluğun fiziksel bir durum olup olmadığı hakkında kuşkulara bile kapılabiliyorsunuz. Bir anlamda fiziksel olarak bir kamburluk sözkonusuysa da zamanla bunun önem taşımadığını, toplumun dışına atılmanın getirdiği bir kamburluk olduğunu anlıyorsunuz... En azından ben öyle yorumladım diyebilirim. 

 Kitapta alışıldık bir olay örgüsü yok ama dil ve sözcük oyunları ön plana alınarak, felsefi ve eleştirel bir yaklaşım sunuluyor. Bu yerine getirilerken de humor, ironi ve kara mizah yaklaşımı ziyadesiyle sert bir şekilde sunuluyor. 

 "Kambur" bana ilk anda bir romandan çok aforizmalardan oluşan bir kitap gibi geldi. Tabi kitabı bitirdiğiniz zaman bu yargınız yerini ciddi roman hazzına bırakıyor. 

"Kambur" romanı ilk olarak aklıma Patrick Süskind'in "Kontrbas"ve Gogol'un da "Bir Delinin Hatıra Defteri" romanlarını getirdi. Bu eserleri tiyatro oyunu olarak izlemiş ve çok zevk almıştım ama kitabı etkili olsa da tiyatro oyunu olarak keyfi daha bir başkaydı. Bu nedenle "Kambur" kitabını okurken kendimi tek kişilik bir tiyatro oyununu izlermişim gibi düşündüm. Öyle ki çoğu zaman sahne dekorunu bile hayalimde tasarladım. Kim bilir belki de tiyatroya uyarlanmıştır ama eğer böyle bir şey yapılmadıysa tiyatro uyarlaması çok güzel olabilir. Yazının yukardaki bölümünde romanın kahramanı için "kambur bir adam" demiştim ama okurken kahramanı hep bir kadın olarak düşündüm. Dolayısıyla da tiyatro uyarlamasında da tek başına bir kadın oyuncu olabilir. Bilemiyorum düşünen varsa ben izlemek için can atarım. 

Aptulika

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...