38 yıl öncesi bugün TRT
televizyonlarının başına oturanlar yepyeni bir programla karşılaşacaklardı.
“Gülünüz Gülderenez” adını taşıyan bu yarışma programı, bugünkü yetenek
yarışmalarına benziyordu ama bugünkü gibi dışardan alınıp, adapte edilenlerden
değildi. Programı Öztürk Serengil hazırlamıştı ve sunuyordu da. Gelen bir
yarışmacıyı tanıtıp, sahneye alırken ufak bir tribün düzeni içinde oturan bir
de juri heyeti bulunuyordu. O juri içinde Öztürk Serengil bulunmuyordu ve orada
Türk sineması ve tiyatrosunun komedi oyuncuları bulunuyordu. Yarışmacı
maharetini gösterdikten sonra da juri heyeti ellerinde kaldırdıkları yuvarlak
pankartlarla oylarını veriyorlardı. Bu oy vermede Öztürk Serengil bulunmuyordu
ama yarışmanın her anında oluyordu.
Öztürk Serengil’in “kelaj”,
“melaj”lı esprileri gırla giderken, insanlar da televizyon ekranına kilitli bir
vaziyette programı izliyordu. Bu program öyle tutulmuştu ki bir ara Yeşilçam’a
taşınıp, sinema filmi de yapılacaktı.
“Gülünüz Güldürünüz” e
yarışmacı olarak katılıp, daha sonraları ünlü olan isimler de vardı. Bunların
kimisi sinema filmi de çevirdi bir kısmı tiyatro bile açtı. Benim şimdi aklımda
kalanlardan biri Fatih Mühürdar’dır.
12 Ocak 1977’de başlayan
“Gülünüz Güldürünüz” ilk yayınlandığı günün ertesinde çoğu insan plakçılara
gidip, “Dün televizyondaki ‘Gülünüz Güldürünüz’ün plağı geldi mi?” diye
soracaklardı. Kimisi de o plakçıyı, “Öztürk Serengil’in ‘Hirabambum’ plağı var
mı?” sorusuyla meşgul edecekti.
Öztürk Serengil, sinemada, sahnede
izlediğimiz bir komedyendi ama kendi adına doldurduğu esprili plakları da
vardı. O dönemlerde Timur Selçuk’un “İspanyol Meyhanesi”ni tiye aldığı plak ve
Demirel için yaptığı “Unutttun Bizi Süleyman” en bilinenleriydi. Bir de
filimlerinde okuduğu “Abidik Gubidik tiviste gel” de plak olarak çıkmıştı. İşte
insanlar bunu bildiği için “Gülünüz Güldürünüz’ün açılışında yer alan ve Öztürk
Serengil’in dansla sunduğu şarkıyı da plak olarak çıkacağını sanacaklardı. O
programda girişte yer alan şarkı çok ilginçti. Önçelikle “hirabambum” dışında
söz yoktu. Operacı bir kadın sesi ile erkek sesi arasında opera vari bir vokal
vardı. İlerleyen programlarda Öztürk Serengil’in playback yaptığını
anlayacaktık ama uzun bir süre o sesleri Serengil çıkarıyor da sanacaktık.
Yma Sumac |
Daha sonraları bu parçanın
Öztürk Serengil’in sesinin bir tonmaystır tarafından inceltilip,
kalınlaştırılması yoluyla olduğu bile aklımıza gelecekti. Bu muamma uzun yıllar
sürdü. Bir gün bir radyo programında kontralto (erkekten kadın sesinin
inceliğinde bir ses çıkması) operatik sesleri çalarlerken bu eskilerin “Gülünüz
Güldürünüz”de Öztürk Serenfil’in dansedip, okuduğu(nu sandığımız) şarkıda
yayınlanmaz mı? Hemen anonsu bekleyip ismi alacaktım. Tabi telaffuz ile yaşanan
bir büyük sorun nedeniyle uzun bir dönemimi alacaktı asıl yorumcuyu bulmam.
Aslında bu parçayı
seslendiren kişiyi siyah beyaz televizyonlarda izlediğim cook eski sinema
filmlerinde de görmüşüm. Ayrıca vakti zamanının çok ünlü bir ismiymiş de.
Öztürk Serengil’in o “Gülünüz Güldürünüz” programında yer alan şarkıyı Yma
Sumac seselendirimiş ve parçanın ismi de “Gopher Mambo” imiş.
Yma Sumac, Peru’lu,
kızılderili soyundan gelen bir soprano. Onun 5 oktavlık sesi kimi zaman erkek
sesi gibi kalınlaşabiliyor da.
İşte biz 38 yıl önce dünyanın
en önemli ve de farklı sesiyle Öztürk Serengil’in “Gülünüz Gülrürünüz”
programında böyle tanışacaktık.
Öztür Serengil - Gülünüz Güldürünüz jenerik
Yma Sumac - Gopher Mambo
Yma Sumac - Love Song 1964
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder