7 Eylül 2018 Cuma

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 77

"Savaş Pilotu"
Saint - Exupéry

Gençlik yıllarında kızlarla ilk flört denemelerinde bir kafede oturur laflarsınız. Sanki bir akarsuya kendinizi atmış gibi akışa kapılır gidersiniz. Tam o sıra karşınızdaki kız, "Küçük Prens'i okudun mu?" der. Şubat soğuğunda arkadan biri kafanıza bir kova suyu boca etmiş gibi şaşakalırsınız. İçinizden " Yemişim prensi " falan demek gelir ama yapamazsınız. Hele bir de " Mutlaka okumalısın, ben çok severim." demez mi... yapacak bir şey yoktur artık. Ayağına bir çelme gibi takılan bu "uyuz prens"i ister istemez okuyacaksınızdır. Okumasanız da ertesi gün size bu kitabı getirecektir ki, istersen okuma. Ben de okumuştum tabiki ama sonra o kızla ilişki nereye vardı hatırlamam ama bu kitap aklıma kazılı yıllar yılı durmuştur hani. Bir de Bach'ın "Martı" kitabı vardır ki bu da aynı şekilde kızlar tarafından önerilir.  
Hem "Martı" hem de "Küçük Prens" i okudum ama her iki yazarın da diğer kitapları daha hoşuma gitmişti galiba. Şimdi aklımda iki kitabın da uçmakla alakalı olduğu kalmıştı ama bu flört başlangıçlarında hep kendi başıma uçacaktım. 
Saint - Exupéry, Fransız bir pilot ve yazar. Hep uçmuş ve sonrasında da bulutlara içinde kaybolarak, yitip gitmiş. 2. Dünya Savaşı'nın travması içinde "Küçük Prens" ile insanlığa bir ütopya bırakmış. Yıllar önce bu kitabı öneri ile okumuştum, sadece onla kalsa iyi bir de "Gece Uçuşu" kitabını okumuştum, sonrasında da bu yazarla başka bir teşviki mesaim olmamıştı. Geçen ay bir sahafta bu kitabı görüp alacaktım. 
"Savaş Pilotu", Exupéry'nin hayatından bir kesiti içeriyor. İkinci Dünya Savaşı'nda, Nazi'lere karşı savaşan Fransız havacıların "2/23 Grubu" içinde yer alan yazarın yaşadıkları eleştirel bir bakışla savaşın saçmalığını ve anlamsızlığını gözler önüne seriyor. Bu bir roman ama olayların kurgusundan çok Exupéry'nin düşüncelerinden oluşan  deneme türünde bir kitap gibi. Roman gibi okumaya kalktığınızda olayların akışı yazarın düşünceleriyle bölünüveriyor. Bunu bir deneme kitabı olarak kabül ederseniz, okumak daha keyifli oluyor. 
O korkunç savaş ve bu kitabın yazıldığı tarihten bu yana neredeyse 80 yıla yakın bir zaman geçmiş, ama savaş hala bizim dünyamızda. Böyle olunca da Saint - Exupéry'nin "Savaş Pilotu" romanı insanlığı hâlâ uyarmaya devam ediyor. 
Aptulika

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...