Siyahi kadın vokallerinin hakim olduğu 50’li yılların caz
müziğinde bir beyaz olarak ayrıcalıklı bir yer edinen isimdir, Anita O’Day.
Çıkışının müzikten önce dansçılık kariyeriyle yapan sanatçı, Gene Krupa’nın
grubunda şarkıcılık yaparken, dünyaca tanınacaktı. Bu orkestrada trompet çalan
Roy Eldridge ile düet yaptığı “Let Me Of Updown” adlı şarkısıyla dönemin
sevilenleri arasındaki yerini alacaktı. Bu şarkı sadece dönemin popülerlerinden
olmasıyla kalmayarak, ırk ayrımına da ilk şiddetli tepkilerden birini verecekti.
O yılların ABD’sinde siyah - beyaz ayrımının had safhadayken beyaz bir kadın
şarkıcı, siyahi bir trompetçiyle birlikte düet yapması bir ilki oluşturuyordu.
O günün televizyonlarında bu parça seslendirilirken yer alan iki dansçı da dans
ediyordu. Onlar da siyah ve beyaz danscı ikiliden oluşuyordu. Bu olayın ertesinde muhafazakar çevrelerin tepkisi de
gecikmeyecekti. Ama Anita O’Day böylece bir ilki gerçekleştirerek ırk
ayrımcılığına karşı tepkisini verecekti.
Çizimler: APTÜLİKA |
Big Band dönemlerinin vazgeçilmez şarkıcısı olan Anita
O’Day, Woody Herman, Stan Kenton orkestralarında da çalıştı. Ama onunla
birlikte akla gelen tek orkestra ise Gene Krupa Orkestrası’ydı. Anita O’Day’in davulculara özel bir ilgisi
vardı ve onlarla iyi anlaşıyordu. Gene Krupa ile uyumlu çalışması da bundan
kaynaklanıyor olabilirdi. İlk eşi Don Carter ve uzunca bir sure çalıştığı
arkadaşı John Poole da bir davulcuydu.
2006 yılında 87 yaşında kaybettiğimiz
sanatçı, 80 yaşına kadar şarkı söylemeye devam etti. Onun hayatında müziğini
sekteye uğratan alkol ve uyuşturuçcu bağımlılığıydı. 1947’de ikinci kocası
Carll Hoff’la birlikte mariuana bulundurmak suçundan gözaltına alınacaktı.
1952’de de aynı suç nedeniyle hapis yattı. 1960 yılında yüksek dozdan az daha
ölüyordu, son anda kurtarıldı.
Anita O’Day ayrıcalıklı sesiyle caz kadın vokallerinde
önemli bir yere sahiptir.
Çizimler: Aptülika
bluesperisan@gmail.com
Çizimler: Aptülika
bluesperisan@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder