Çizim : Aptulika |
Caz müziğinde kadın vokali ve piyanonun son
dönemdeki en güçlü ismi Patricia Barber bu vasıflarına eklediği şarkı sözü
yazarlığındaki ustalığı ile 15 Mart gecesi Babylon'da olacak. Onu albüm kayıtlarında dinlemek keyifli
olabilir ama konserde dinlemek yeni deneyimlere kapıların sonuna kadar açık
olduğu bir serüven.
Patricia Barber’in
fotograflarına baktığınızda görüntüsü size biraz soğuk bir akademisyenle
karşılaşmışsınız etkisini yaratabilir. Ağır, dingin ve ciddi üniversite öğretim
üyesi görüntüsü piskoloji dalındaki üniversite diplomasıyla da bu yargınızı
destekler. Ancak Barber ismi ne bir bilimsel toplantıda ne de bir üniversite
anfisinde yankılanır. O son dönemin en önemli kadın caz müzisyenlerinden biridir.
Görüntüsünün yanıltıcı soğukluğu ve ördüğü duvar müziğine girince tozla buz
olup, size sıcak bir kıyıya bırakıverir.
Erken verilen yargılarda, Patricia Barber konusunda yanılgıya
düşmeniz olağan gibidir. Onu kimi zaman dışarıya duvarlar örmüş bir ciddiyette
kimi zamanda pop’a göz kırpan bir caz müzisyeni gibi de görebilirsiniz. Başka
bir göz onun için geleneğe bağlı bir caz müzisyeni diye tanımlarken diğer bir
göz onun için yenilikçi yaftasını vakit kaybetmeden asacaktır. İster öyle ister
böyle görülsün Barber için ilk ve
son tahlilde yapılacak net yaklaşım, “Sınıflandırılması
zor bir müzisyen” tanımı olacaktır.
“21. yüzyılın söz yazarlığı tanımını değiştiren isim”
Pek çok eleştirmen
tarafından, “21. yüzyılın söz yazarlığı
tanımını değiştiren isim” olarak anılan Patricia Barber, caz literatürüne girmiş ve klasikleşmiş
eserleriyle geniş bir dinleyici kitlesine sahip. Şarkıcının piyano çalış ve
şarkı söyleme stilinin, “insan ruhuna” etkisinde, psikoloji diplomasının da
büyük bir rolü olduğu düşünülüyor. 2013 yılında çıkardığı “Smash” albümü caz dergilerinde yılın en iyi albümü seçilen
Patricia Barber, 15 Mart gecesi Babylon'da konser verecek.
80’lerin ortalarında Chicago kulüplerinde sanneye çıkan
Patricia Barber, Glen Miller Orkestrası’nda
saksofon çalan Floyd “Shim” Barber’in
kızı. İlk albümünü 1989’da “Premonition
Records” adıyla çıkartan Patricia Barber, asıl ününün 10 yıl sonra
çıkardığı “Modern Cool” albümüyle
yapacak ve dünya onu böylece tanıyacaktı. İlk albümleri olan “Distortion Of Love” ( 1992), “Modern Cool” ( 1998), “Companion” (1998)’da pop parçalarının kıyıda kalmış örneklerinden
akıllıca yapılmış düzenlemelerle caza uyarlarken, yanısıra kendi bestelerine de
yer verecekti. 2000 tarihinde ise “Night
Club” albümünde onu bütünüyle caz klasiklerini yorumlarken bulacaktık.
2002’de ise kendi bestelerinden oluşan “Verve”
albümüyle dinleyecektik.
Ses, piyano ve şarkı sözü
Sesi, piyanistliği ve şarkı sözü yazarlığı Patricia Barber’i tanımlayan üç
özelliktir. Bunlardan birini tercih edebilirsiniz ama biri ötekinin önüne
geçmez ve onun müziğindeki bütünü
oluştururlar. Umursamaz bir hava yaratan sesi en bilindik şarkılara bile yeni
bir bakış kazandırır. Barber’ı diğer
kadın caz şarkıcılarının arasında ayrıcalıklı yere oturtan başlıca özelliği de
şarkı sözü yazarlığındaki ustalığıdır. Pek çok eleştirmen tarafından, şarkı
sözü yazmasındaki maharetinin şairlikle eş koşulduğu Patricia Barber, bu övgülerin abartılı olduğunu söylese de şiirsel
yaklaşımı kolay kolay es geçilemez. İronik ve kinayeli sözleriyle incelikli bir
öfkeyi de barındıran şarkılarında Yunan mitolojisinin birikimi ve
Shakespeare’vari bir etki de sözkonusudur. Ağır ve entelektüel bakışa rağmen
şarkı sözlerinde yaşama göndermeleri de dikkat çekicidir.
Otoriter ama demokrat grup lideri
Patricia Barber’ın üçüncü
özelliği de piyanistliğidir. Onun bu
yanı devamlı gözden kaçabilse de konserlerinde bu özelliğini daha net ve
hayranlıkla
kavrayabilirisiniz. Ayakları
çıplak oturduğu piyanoda pazar alışverişine gitmiş bir kadın sadeliğinde otururken
oluşan görüntüden beklenmeyecek bir melodi zenginliğini duyarak sahneye
kilitlenirsiniz. Parça bitiminde de taburesinin yanında yerde duran şarap
kadehinden bir yudum alması da olası görüntülerdendir. Barber’in piyano çalarken trans haline geçercesine melodinin içine
kendine kaptırması bir başka özelliği olan grup liderliğini ortaya çıkartır.
Adeta bir orkestra şefi gibi kimi zaman mimikleriyle kimi zaman da eliyle
grubun üç elemanının sololara hazırlar. Taviz vermeyen bir o kadar da otoriter
olan grup liderliği rol dağıtımında ise oldukça demokrat bir yapıya dönüşür.
Piyano yorumculuğundaki tutkusu ve insanların onun ismine kanalize olmasına
rağmen Barber bütün arkadaşlarının
hünerlerini sergilemesi için bir anne şefkati içinde bir çaba içine girer.
Caz müziğinde kadın vokali ve
piyanosunun son dönemdeki en güçlü ismi Patricia
Barber bu vasıflarına eklediği şarkı sözü yazarlığındaki ustalığı ile 15 Mart gecesi Babylon'da olacak. Onu albüm
kayıtlarında dinlemek keyifli olabilir ama konserde dinlemek yeni deneyimlere kapıların
sonuna kadar açık olduğu bir serüven. Patricia
Barber’ı bu konserde devamlı yanında bulunan tonundaki hassaslıkla dikkat çeken davulcu Eric Montzka, kontrbasçı Michael Arnopol ve gitarist
Neal Alger ile birlikte izlemenin keyfine varacağız.
Konsere Patricia Barber için
gideceksiniz ama konserden sonra Barber,
Montzka, Arnopol ve Alger’dan
birlikte bahsedeceksiniz.
Çizim ve Yazı: Aptulika
bluesperisan@gmail.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder