Klasik müzik’te usta bir keman yorumcusu, eğitimci,
müzikolog, caz piyanisti, besteci, aranjör ve tabi Kerim Çaplı’nın babası
Erdoğan Çaplı’yı 8 Kasım 1977’de kaybetmiştik. Büyük ustanın ölümünün 36
yılında saygıyla anıyoruz.
Kasımın ilk haftası ülkemizin iki değerinin ölüm yıldönümüne
rast geliyor. Bunlardan ilki 2 Kasım 2004’te yitirdiğimiz Kerim Çaplı’ydı.
Blues ve rock’ın ülkemizdeki en önemli yeteneklerinden biri olan Kerim
Çaplı’dan başka Kasım’da kaybettiğimiz diğer bir isim de Erdoğan Çaplı’ydı.
1977 yılında modern Türkiye’nin en önemli müzisyenlerinden birini yitirmiştik.
Baba Çaplı da Kerim gibi meçhulleştirilmiş dahilerdendi. Bugün bilgi deposu
diye övündüğümüz internete girdiğinizde yabancı siteler dışında ülkemizden hiç
bir sitede onunla ilgili tek bir satır bulamazsınız. Nostalji diye en sıradan
şarkıcıyı bile hatıralarımızda anar ve bol bol yazılar yazarız, eski dergi
sayfalarından anektodlarla sunarız ama Erdoğan Çaplı’nın ilaç olsun diye
ülkemizde çıkmış bir plak kaydı bile yoktur. Neyse ki internetten MP 3 indirme
olayı başladı da Erdoğan Çaplı’nın ABD’de basılan iki albümünün plağını
bulabildik.
Ufku açık klasikci
Baba Çaplı, oğlu Kerim gibi öldükten sonra değeri anlaşılan
biri değil. O yaşarken ülkemizin caz yapılan kulüplerinde konserler vermiş öncü
bir isimdi. Ama yaşarken ülkemizde plak
kaydı bulunmadığı için unutuldu ya da bilenlerin hatıralarındaki naftalinli
sandıklarda kaldı.
Müzisyenliği dışında ciddi bir eğitimci yanı da olan Erdoğan
Çaplı, 1926’da İstanbulda doğmuş. Genç Cumhuriyet’in müzikal
aydınlanmacılığının bir neferi olarak Klasik Müzik üzerine eğitim almaya
başlamış. Ankara Devlet Konservatuarı’nda küçük yaşta başladığı eğitimini
piyano ve kemanda usta bir yorumcu olarak tamamlamış. Başarılı bir klasik müzik
yorumcusu olmakla yetinmeyen Çaplı, bir eğitimci ve ufku açık bir müzisyen
kimliğiyle de öne çıkmıştı. Bugün alıştığımız konservatuarlı müzisyenlerin
aksine o hem dünyadaki çağdaş müzik türlerini takip ediyor hem de ülkemizin müziğiyle
de ilgileniyordu. 40’lı yıllarda onu (meçhulleştirdiğimiz bir başka dahimiz)
İsmet Sıral’la birlikte caz müziğinin ülkemizdeki öncü çalışmalarıyla
buluyoruz. Erol Pekçan’la da bu alanda ilk konserleri veren Erdoğan Çaplı, uzun
yıllar Ankara Radyosu’nda da görev yapacaktı. “Daldan Dala” programıyla klasik
müziğin kitlelere yayılmasında büyük çaba veren sanatçı eğtimci kişiliğiyle de
“Radyo Çocuk Kulübü” programını da hazırlayacaktı.
Amerika’da caz
piyanosundan yayılan Türk ezgileri
50’lerin ortasında ABD’ye giden Erdoğan Çaplı, New York’ta
müzik çalışmalarına devam eder. Burada çeşitli kulüplerde caz müziği
yapacaktır. Müzik yazarları Türkiye’de pop’un başlangıcı olarak Tülay German’ın
“Burçak Tarlası”nı gösterirler. Bu şarkı geleneksel bir türkünün hafif batı
müziği’ne adapte edilmesi olarak bizim ezgilerimizden oluşan ilk örnek olarak
da gösterilir. 60’ların sonunda yapılan ülkemiz sınırlarındaki bu “ilk”,
1957’de Erdoğan Çaplı tarafından çok önceleri Türkiye sınırları dışında
gerçekleşecekti. Usta piyanist Amerikan radyolarında her pazar canlı konserle
Türk motifleri ile bezenmiş potburilerini milyonlarca Amerikalıya sunuyordu.
Bununla da yetinmeyen Çaplı, bu ezgileri ve bestelerini daha
geniş kitlelere sunmak istiyordu. Bunun da tek yolu plak çıkarmaktı. Radyodaki
programında artan şöhreti sonucu bir süre sonra dönemin önemli plak
şirketlerinden “Dot Records” ona plak teklifi yapacaktı. Ve böylece Çaplı’nın
“Piano Pasha” isimli albümü çıkacaktı. Dönemin ülkemizdeki en ünlü aktüalite
dergisi Hayat mecmuası 16 Ekim1959 tarihli sayısında bu plağın haberini “Plak firması ona Türk geleneğinin en yüksek
rütbesi olan ‘Paşa’lığı vermiş,plağın adını ‘Piyano Paşa’ koymuştu. Amerikan
halkı artık Türklerin,bateri ve piyano girmiş klasik ve halk musikisi ile dans
ediyordu.” diye verecekti.
Çaplı piyanosunun
“heyecanlı ritimleri”
Türk ezgilerinin çok
başarılı bir caz düzenlemesi ile sunulduğu bu albümde Erdoğan Çaplı piyanoda
yer alırken davulda 10 yaşındaki oğlu Kerim, kontrbas’ta Sam Bruno ve perküsyonda
da William Ryan eşlik ediyordu.
Amerikalıların “Piyano Paşa” diye adlandırdığı Erdoğan
Çaplı’nın Türk ezgilerini sunduğu
piyanosunun ünü artacak ve iki yıl sonrada ikinci plağı gelecekti. “Time” plak
şirketinin etiketi ile çıkan “The
Exciting Rhytms of Piano Pasha” albümünde ise bu sefer caz yapıtları
seslendirilecekti.
Erdoğan Çaplı’nın Türk ezgilerini cazla buluşturmasındaki
mahir yorumculuğu ve düzenleme kabiliyetinin ötesinde besteciliği de önemliydi.
380’nin üzerinde bestesi de olan sanatçıyı 8 Kasım 1977 tarihinde yitirecektik.
Klasik müzik’te usta bir keman yorumcusu, müzik eğitimcisi,
müzikolog, caz piyanisti, besteci, aranjör ve tabi Kerim Çaplı’nın babası
Erdoğan Çaplı. Büyük ustanın ölümünün 36 yılında saygıyla anıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder