Sayfalar

19 Ocak 2021 Salı

Göksenin "Women's Blues" albümüyle ünlü Blues Blast dergisinde


Blues üzerine en ciddi ve prestijli bir dergi olan BLUESBLAST albüm kritiklerinde ülkemizde yayınlanan Göksenin'in "Women's Blues" albümüne yer verdi. Steven Ovadia'nın kaleme aldığı yazının Türkçe mealini sizlerle paylaşıyorum. Yazının orijinal halini yazımın sonundaki butonu tıklayarak görebilirsiniz.

 Ya da hemen buradan: 

http://www.bluesblastmagazine.com/goksenin-womens-blues-album-review/

Bu arada  Blues Blast dergisinde ilk kez bir Türk sanatçısının albümüne yer verildi. "Göksenin - Women's Blues" albümü Amerika'da radyo listelerinde 11 numarada.  Diyoruz ve yazıya geçiyoruz.



Göksenin - Women's Blues | Albüm İncelemesi

 16 OCAK 2021 - Steven  Ovadia  

Amerika dışında bir yerden çıkan bir blues albümü görmek şaşırtıcı değil. Dünyanın her yerinde blues müziği icra edenler var, bu nedenle bir sanatçının doğduğu ülke artık pek şaşırtıcı gelmiyor. Şarkıcı ve gitarist olan Göksenin, "Women's Blues" albümünde, Türk köklerini de müziğinde yansıtması  blues üzerinde akıllıca bir tavır olurken, yanısıra kişisel bir ses yaratması açısında da önemli.

Göksenin'in blues'la olan bağlantısı çok yeni değil. Türkiye'de İstanbul şehrinde doğdu. Müzik yapmak uğruna işinden bile ayrıldı, iki tane rock albümü yaptı. Bunların sonunda da  tamamen blues'a yöneldi ve Ma Rainey, Bessie Smith gibi kadın blues sanatçılarına ithafen  bir dizi konser gerçekleştirdi. Bu sanatçıları Amerikalı olmayan bir dinleyici kitlesine tanıtmayı amaçladı. Cover'larla başlayan Women's Blues projesine daha sonra kendi parçalarını da ekleyerek geliştirdi.

Göksenin, blues ve caz için çok önemli olan dumanlı bir sese sahip. Bunu, doğrudan blues funk'tan, yukarıda bahsedilen Türk melodileri ve blues yapılarına yerleştirilmiş söz kombinasyonlarına kadar uzanan orijinal ve coverların bir karışımında kullanıyor.  Göksenin, blues'u hem coğrafi hem de duygusal olarak uzaktan yorumlamak yerine içselleştirmesine olanak tanıyan yeni bir zemini ortaya çıkarır.

Bunun en güzel örneği, grubunda gitar çalan Gürkan Özbek ile birlikte yazılan orijinal “Take Me Out” dur. Şarkı, Özbek'in gitarı eşliğinde Göksenin'dir. Özbek blues, klasik ve Ortadoğu müzikleri arasında başarılı bir geçiş yapıyor ve Göksenin gitarla orada, blues hüznüne dokunuyor, sesi bu tarza has bir gevreklik gösteriyor ama aynı zamanda kendisi gibi olmayı da ihmal etmiyor. Parça blues'dan etkilenir, ama  yeni, benzersiz bir perspektif bulur.

Göksenin'in, blues olarak düzenlediği geleneksel Türk halk şarkısı "Çayda Çıra" ile Türk blues tavrını ortaya çıkartıyor. Şarkı, Johnny Cash'in “Ring of Fire” rifiyle başlıyor ve Göksenin Türkçe söylerken şarkıya bir şimşek veren 10/8 ritim imzasını yerleştiriyor. Şarkının geri kalanı geleneksel blues rock, ancak Türk dili ile blues olmayan ritim arasında, şarkı iki tür arasındaki kavga gibi yeni geliyor. Ve savaş, şarkıya sürükleyici bir gerilim veriyor. "Henüz Vazgeçmedim" için Türkçe "Hala Vazgeçmedim" Türkçe söylenen daha tanıdık bir blues, ama aynı zamanda albümün daha gevşek parçalarından biri, Göksenin ve grubu gevşiyor, daha az ilgileniyormuş gibi ses çıkarıyor. melodiyi kontrol etmekte ve albümün diğer parçalarından biraz daha düzensiz bir şekilde ortaya çıkmasına daha açık.

Göksenin başlangıçta blues'a bir idealist olarak geldi, yurttaşlarına Türkiye'de tanınmayan Amerikalı sanatçıları tanıtmaya çalıştı (eh hani biraz açık konuşmak ve adil olmak gerekirse, bu blues sanatçıları Amerika Birleşik Devletleri'nde bile neredeyse yeteri kadar tanınmıyorlar). Bu yolda kendi deneyimlerini, seslerini ve tavrını müziğine katarak yeni bir şey yaratmaya başladı ve bu  albüm bunun en güzel örneği: Göksenin kendi blues'larını söylüyor. Türk blues kendi alt türü olmayabilir, ancak artık Türk Blues'ı da eklemeyi düşünmemiz gerekir gibi geliyor.

Steven  Ovadia   (bluesblast magazine)


Yazının orijinal halini görmek isterseniz:

http://www.bluesblastmagazine.com/goksenin-womens-blues-album-review/



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder