25 Nisan 2019 Perşembe

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 100


Norbert Wolf
"Velazquez"
 Taschen ve Remzi Kitabevi
(1. Basım: Ekim 2005)


 Hayda ! Ne bu ya ! diyebilirsiniz ama benim bu haftaki kitap önerim resim sanatı üzerine. 
- Yahu be adam, bunca önemli konu varken, sen kalkıp resim         üzerine bir kitabı yazıyorsun.
Evet bunca önemli konu, seçim meçim, kriz mriz, linç minç ve bil cümle akla ziyan soruna rağmen ben sanat diyorum ve onu bunca tartışılan kafa göz yardığımız siyasetten daha ciddi ve önemli buluyorum. 
Bir haftadır blog'da bir şey paylaşmadım, haberlere falan da bakmadım. (Aslında bu yalan baktım ve takip ettim) Bu sürede resim sanatının tarihi içindeki yapıtları sanki albümlerden parça dinler gibi izledim, notlar aldım, üzerine yazılanları okudum. Açıkcası en doğru işi yaptığımı anladım. Size de tavsiyem kendinizi biraz sanata bırakın. Bu bir lüks ya da boş vermişlik, sorunlardan kaçmak, apolitik olmak hiç değil. O bilge insanın dediği gibi, "Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş" demektir. 

"İyi güzel de bir ressam hakkında yazılmış bir kitap tanıtıyorsun da hem İngilizce hem de eşek yükü kadar para vereceğimiz bir kitabı mı buldun."

diyenleriniz olabilir, haklı olarak ama bu kitap hem Türkçe'ye çevrilmiş hem de fiyatı öyle pahalı falan değil... Ama bir eşeklik gene de yaptım hani... Nasıl mı? 14 yıl önce çıkmış bir kitabı önererek tabi. Ama siz gene de kitapçılara bakarak yeni basım bu tip kitaplara uygun fiyatlarla ulaşabilirsiniz derim. 


Ben bu kitabı geçen yıl 20 TL'ye bir kitapçıdan almıştım ama vakti zamanında çıkan bu dizinin diğer kitaplarını daha sonraki aramalarımda bulamadım. Ancak şu anda yaptığım araştırmaya göre Remzi Kitabevi'nin Taschen Temel Sanat Dizi adıyla bu tipte 5 kitabı satışta olduğunu öğrendim. Yayınevinin sitesinin linki aşağıda:
http://www.remzi.com.tr/kitaplarimiz/taschen-temel-sanat-dizi/

Pablo Picasso'nun "İşte karşınızda, gerçekliğin asıl ressamı." diye özetlediği Diego Velazquez'i anlatan bu kitap, kuru bir biyografiden öte ressamın yapıtlarından hareket ediyor. Tek tek yapıtları görme biçimleri izinde incelenerek, başarılı röprodüksiyonlarla sunuluyor. Sahaflarda falan bulursanız kaçırmayın derim. Ha bu arada Michel Foucault'nun yazdığı ve geçen yıl İletişim Yayınları'ndan çıkan "Manet, Velazquez ve Estetik Modernizm" kitabı da var. O da bu konuda önemli bir çalışma olduğunu sanıyorum. ( 'sanıyorum' diyorum çünkü kitabı iki ay önce almama rağmen daha başlayamadım ama biraz baktığım kadar yargım olumlu yani tavsiye edilir ve sıkılmazsınız. Bu kitap da sanatçıların yapıtlarının izini sürüyor. )

Sözü bağlamak gerekirse, Resim. heykel ve diğer Plastik (Güzel) Sanatlarla ilgilenmek aslında hiç öyle sanıldığı lüks ya da sorunlardan kaçıp, fildişi kulelerde oturmak değil. Bunu bize kim söylediyse acayip bir palavra salladı. O palavraya inandığımız için zaten bunca sorunla boğuşuyor ve bir türlü çıkış bulamıyoruz. O bilge insanın dediği gibi "sanatsız kaldığımız" için "hayat damarlarımız koptu." Sanat, bilim ve kültür aydınlanmanın muhteşem üçlüsüdür. 

Aptulika 



Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...