8 Aralık 2018 Cumartesi

Dario Argento sinemasındaki İtalyan Rock grubu: GOBLIN - 5.bölüm

Dün Goblin'in basgitaristi Fabio Pignatelli'nin 1960'daki İtalya'daki rock ortamını anlatan söyleşisine yer verdik. Bugün de  film müzikleri ve korku sineması üzerine söylediklerine  yer vereceğiz.  




"Profondo Rosso müzik olmasa da korkutabilirdi. Ben yoğun olarak müzik kullanılmasına karşıyım. Özellikle “giallo” filmlerinde. Müzik belirli bir atmosfer ve ortam yaratır. Ancak , filmden alabileceğiniz gerilim ve şüphe hissi yönetmenin kabiliyetine bağlıdır."







Profondo Rosso Soundtrack’inde niye Giorgio Gaslini ‘nin yerini almıştınız ?
Her şey Gaslini ile Argento’nun tartışmaları ile başladı ; Argento daha modern bir sound istiyordu ve Gaslini onu tatmin edemiyordu. Dario Nicolodi ile bir çok müzik denedikten sonra bizi çağırdılar. Kompozisyonlar için Claudio’nun evinde üç gün geçirdik. Böylece "Profondo rosso", "Death dies", ve "Mad puppet" ortaya çıktı."Wild session" ve "Deep shadowsGasslini'nin parçalarını yorumlamamız ile oldu. "School at night" ve"Gianna" Gaslini’inin bestesinin orijinal halidir. Ve öyle yorumlandı.

Bu nedenle Gaslini ile bir probleminiz oldu mu ?
Hayır, Gaslini'nin başka işleri vardı , filmi unutmuştu bile.

Profondo Rosso’daki  o hoş arpeji kim buldu ? Morante’ye göre temanın başarısı onda gizliymiş.
Benimdi , Claudio sonradan akorları ekledi.

Kaydı nerede yaptınız ?
Roma’da Ortophonic Studio’da

Bu tür bir başarı bekliyor muydunuz ?
Hayır.  Provalar sırasında parçayı dinleyenler şok oluyorlardı. Sonradan ise müzik filmin önemli bir eser olmasına yardımcı oldu. 

Hangisi önce geldi Filmin başarısı mı ? Albümün başarısı mı ?
Başlarda film olağanüstü başarılı oldu, Sonrasında albüm neredeyse bütün bir yıl listelerde zirvede kaldı ve İtalyan müziğinde en büyük başarılardan biri haline geldi

Bu beklenmeyen başarıyı nasıl karşıladınız.
Serinkanlı kalıp kişiliklerimizi kontrol edebildik

Profondo Rosso’dan sonra özgün bir albüm olan “Roller” ı kaydettiniz ; Fakat bir önceki kadar başarılı olmadı.
Evet Sadece 10.000 adet sattı. Hala neden böyle olduğunu açıklayamıyorum.  Profondo Rosso turnesi sırasında albüm satışlarını hareketlendirmeye çalıştık.; ama işe yaramadı. Belki plak şirketi Profondo Rosso’nun yanında bu albümün pazarlama ihtiyaçlarına ve Pop müzik grubu olarak imajımıza gerekli ilgiyi veremedi. Bizi bu işte yalnız bıraktılar. O zamanlar gençtik ve ilgilerimizi nasıl yönlendireceğimizi bilemiyorduk. 

Albüm kapağındaki elf’i kim düşünmüştü ?
Yayıncımız Carlo Bixio. 

 "Profondo rosso"dan sonra kaç turne yaptınız ?
Ricccardo Cocciante ile bir tiyatro konseri verdik. Cenova SIM’deki konserde şimdi bulunması neredeyse imkansız olan bir video çekildi. Ve bir de Roma’da Palasport’ta  Phenomena’da görülen konser filme kaydedildi. Her halükarda büyük bir turne yapma fikrimiz yoktu. Sadece 1200 seyirci toplayabilmiştik.



"Suspiria"deneyiminden bahseder misin ?
Bu albümü yapmak için Argento ile daha güçlü bir ilişkimiz vardı. Rock kökenimizi terketmeye ve stüdyo efektlerinin büyüsünü kullanmaya başlamaya , hızlı ve yavaş partisyonlar yazmaya teşvik etti. Suspiria’nın müziği görüntülerle ayrılmaz biçimde birleştirebilen en iyi soundtrack’ımız olduğunu düşünüyorum. Bir çok sebebe bağlı olarak yüksek üretim çabası gerektiren ve her hangi bir müzikal tarzın dışında olan bir soundtrack.

Bir sonraki albüm "Il fantastico viaggio del 'bagarozzo' Mark" ?
Müzikal olarak mükemmel olsa da en büyük ticari başarısızlığımızdı. Albümdeki büyük hata Morante’nin vokali ile müziğin uyumsuzluğudur. Morante daha sonraları iyi bir şarkıcı olduğunu gösterdi. Sorun daha önce şarkı formunda bir şeyler yazmamamızdan kaynaklanıyordu. Ve sonuç bize tecrübesizliğimizi kanıtladı.  En iyi şarkılar "Le cascate di Viridiana" ve  "Notte", gibi en çok enstrümantal olanlardı. Besteleri yaparken onları Peter Gabriel’in söylediğini hayal etmiştim.


Zombi ve soundtrack’i hakkında ne düşünüyorsun ?
Filmin Avrupa montajını yapan Argento ile hem fikir değilim. Orijinal versiyon üç saatti ve hikayeyi , karakterleri ve anlamını ön plana çıkarıyordu. Dawn of the dead ( filmin Amerika'ya pazarlanan diğer versiyonu ) ile yan yana koyulduğunda daha ihtişamlı gelişiyor ve daha kişisel kalır. Filmin İlk bir saatten sonrası bir sonraki “Demoni”nin ipuçlarını veren ve filmi kanlar fışkıran (slasher ) bir videoklip seviyesine indirdi. "Demoni". Sonuçta filmin bence harika olan hikayesine önem vermedi. Bizim işimiz için aynı şeyi söyleyemem filmin sahnelerine uyacak, bulunması güç ve gerçek sesleri bulmak için çok çalıştık.

Zombi’den sonra grup neden kayboldu ?
Massimo şarkıcılık kariyerine devam etmek istedi. Claudio disco müzik işine daldı. Agostino, Maurizio ve benim böyle bir isteğimiz olmadı. Claudio’nun bu zihniyette bir prodüktör bulma girişiminde biz aynı görüşte değildik ve biz ayrıldık. Sonrasında kimse Goblin markasını sahiplenmedi. Ben de Goblin’i eski sözleşmemizin bir parçası olarak gördüm. 

Patrick soundtrack’ında neden yeraldın o zaman ?
Yapımcı Dino de Laurentis, Brian May’in yaptığı müzikten hoşlanmadı. hiçbir yönlendirmede bulunmadan işi bize verdi. Maalesef "La via della droga", "Squadra antimafia", "Squadra antigangster", "Contamination" ile kıyaslandığında çok kötü sattı. 

"St. Helens" nasıl bir albüm oldu ?
İki Amerikan yapımcı ile çalıştıktan sonra yaptık; ve en zengin imkanlar bulduğumuz yapım oldu. Los Angeles’ta kaydettik. Sixty Element Orkestrası elektronik sound’umuzu uyum sağladı. Önceki hayal kırıklıklarımızdan sonra bizi mutlu eden bir deneyimdi.. 

Tenebre’de Simonetti ,ve Morante ile tekrar çalışırken neler hissettin ?
Başlarda oldukça isteksizdim Claudio disko müzik çalarken hiç hoşlanmazdım. Farklı müzikal zevklerimizi hep beraber ortaya koyabileceğimiz konusunda endişeliydim. Sonra Argento’nun önerisini kabul ettim. "Tenebre" elektronik müziğin samplerların kullanılmasında sonra daha iyi eller tarafından nasıl kullanılabileceğini göstermiştir. Massimo düzenlemelerimizin uyumlu olmasına çalıştı. Dario daha önce "Profondo Rosso" da yaptığı ve halen yaptığı gibi bazı ekler ve vurgular yaptı.

Müziğin elektronik olarak gelişmesi hakkında neler düşünüyorsun ?
Elektronik daha önce dinlediklerimizden çok daha fazla miktarda ve boğucu olarak kullanılıyor. 60’ların sonlarında bunu kötü bir şans olarak görürdüm. Ama müziği bu kadar kısa sürede değiştireceğini düşünememiştim. Gerçekten acınası bir şey.

Peki ya  "Phenomena" ?
Synthesizerlar ve bilgisayarlarla çok çalıştım. Çalışmamdan çok memnunum. Bence Dario hikayenin psikolojik tarafına önem vermemekle hata etmişti. Yaptığım “Jennifer” bence çok iyi bir aktrist olan Jennifer Connelly’nin gülümsemesini ve yüzündeki edayı çok iyi ifade ediyordu. 

"La chiesa" yı nasıl hazırladınız  ?
Bilgisayarda dört şarkı besteleyip, doğrudan dijital banta aktardım. 

Sana göre korku filmlerinde müziğin işlevi nedir ?
Filme göre değişir. Profondo Rosso müzik olmasa da korkutabilirdi. Ben yoğun olarak müzik kullanılmasına karşıyım. Özellikle “giallo” filmlerinde. Müzik belirli bir atmosfer ve ortam yaratır. Ancak , filmden alabileceğiniz gerilim ve şüphe hissi yönetmenin kabiliyetine bağlıdır.



(Spaghetti Nıghmares kitabında yeralan bu röportajın Alessandro Curci tarafından yapılan  ingilizce çevirisi ; www.goblin.org sitesinde  yeralmaktadır.)



Devamı var
Yarın Goblin'in gitaristi Massimo Morante 


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...