23 Kasım 2018 Cuma

Hafta Sonu Blues Perişan Kütüphanesi'ne Katkı 80

Haftalardır bu köşeye yazmak için oturuyorum ve daha detaylı yazarım diye bir sonraki haftaya bırakıyorum. Böyle olunca da aylardır "Blues Perişan Kütüphanesi" boş kalıyor. Hani gelen kitaplar depoda bekliyor desek yeridir. Ben de böyle olmayacak, kısa da olsa yaz dedim ve yazdım.  






Türkiye'de Siyasal Cinayetler
Alpay Kabacalı
Altın Kitaplar Yayınevi
( 1993)

Alpay Kabacalı, 1980'li yıllarda ismini sıkça duyduğum ama hiç bir kitabını okumadığım bir yazar. Kitabını okumadım desem de Kabacalı ismini 1970'li yıllarda Cumhuriyet gazetesi'ndeki yazılarından ve Milliyet Sanat dergisisindeki yazı işleri müdürlüğünden de bilirdim. Geçen ay bu yazarın "Türkiye'de Siyasal Cinayetler" kitabını sahafta bulunca almadan edemedim. 

68 kuşağı gazetecilerinden biri olan Kabacalı, dönemin siyasi dergisi Ant'ın yazı işleri müdürlüğünü yaparken yazdığı bir yazıdan dolayı 12 Mart (1971) darbesi günlerinde 11 ay hapis yattı. Daha sonra yayınevlerinde ve haber ajanslarında redaktörlük ve yöneticilik yapan Alpay Kabacalı, Yeni Ortam ve Cumhuriyet gazetelerinde yazdı. Milliyet Sanat, Sanat Olayı ve Yeni Gündem dergilerinin Yazı İşleri Müdürlüğü'nde bulundu. 12 Eylül döneminde Türkiye Yazarlar Sendikası (TYS) davasında yargılandı ve beraat etti. 

60 civarında kitabı yayımlanan Alpay Kabacalı'nın, "Türk Yayın Tarihi", "Türkiye'de Basın Sansürü", "Türk Basınında Demokrasi", "Türkiye'de Matbaa Basın ve Yayın", "Ahmet İhsan Tokgöz: Matbuat Hatıralarım", "Kanuni Sultan Süleyman", "Türkiye'de Siyasal Cinayetler" ve "Bilinmeyen Yönleriyle Cumhuriyet Tarihi" gibi eserleri bulunuyor.

15 Nisan 2014'te yitirdiğimiz Alpay Kabacalı "Türkiye'de Siyasal Cinayetler" kitabını basın şehidimiz Uğur Mumcu'nun öldürülmesinden sonra çıkartmış.  Tabi bu "Uğur Mumcu'yu kaybettik, oturayım şöyle bir kitap yazayım" gibisinden olmamış.  Yazar bu kitabın son bölümleri üzerinde çalışmalarını sürdürürken Uğur Mumcu cinayeti olmuş. Böyle olunca da bir kaç ay sonra çıkacak olan bu kitabı Uğur Mumcu'nun anısına yayınlamış. 

Kitabı çıkış tarihi 1993 ve tabi o yıllardan bu yana da siyasal cinayetler olmaya devam etti. Bu kitap Tanzimat sonrasından 12 Mart askeri rejimine kadar olan ( yani 1971'e ) olan dönemi incelemiş. Kitap bu konuda bugüne kadar aşılmamış bir çalışma diyebilirim. Öncelikle bütün kaynaklar tarafsızca incelenmiş ve analiz edilmiş. Alpay Kabacalı'nın bu kitabı tarihle ilgilenenlerin olduğu gibi bugün de süregelen tartışmalar üzerine fikir sahibi olmak isteyenler için faydalı bir kaynak diyebiliriz. 

Aptulika





Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...