26 Şubat 2017 Pazar

Teneke Trampetle Nümayiş





 Geçen haftanın sonunda tanıdığım bir grup, Teneke Trampet. 
Ben onları daha yeni tanıdım ama bugüne kadar iki albüm çıkartmışlar. “Olmaz” adıyla çıkan çalışmalarının ise daha dumanı üzerinde. Hoş iki albümden öncesi de bir hayli heybeti varmış da ben uyumuşum. Ama grubun sadece bir şeyini biliyorum. Hem de grup elemanlarından önce. 
1972 yılıda Türkiye'de çıkan ve
best seller olan romanın kapağı

Daha henüz ilkokula gidiyorum ve bir kitap herkesin elinde. Pos bıyıklı bir adamın resmi kitabın arkasında duruyor. O yıllardan aklıma kazınan bu adam Günter Grass’dı. Alman bir yazar ama sanki mahalleden bir abimiz gibi, tanıdığımız biriydi sanki. 1954'te yazdığı meşhur romanının ismi ise “Teneke Trampet”ti ve bizim ülkede de 1972 yılında yayınlanmış, bir hayli de moda olmuştu. Sonrasında Milliyet Sanat Dergisi’nin sayfaları içinde o romanın filmininin yapıldığını öğrenecek, film karelerinin resimlerini görecektim. Peki bu kadar laf ettim de o kitabı okudum mu? Hayır… Ya filmi? Valla onu da hayır.  Dedim ya, o kitabın arkasında resmi olan Günter, sanki bizim mahallede oturan bir abi gibiydi ama nereye gider ne yapar bilmezdik. İşte öyle birşey idi benim bağlantım.
Aradan bir tomar yıl geçti, Günter Grass’ın “Teneke Trampet”i  geçen hafta karşıma bir müzik grubu olarak çıktı.  
Günter Grass
Teneke Trampet grubu albümler yapmazdan önce, sokak müzisyenliğinden geliyormuş.  Kendilerine verdikleri isim de Günter Grass’ın “Teneke Trampet”inden çıkmış. Tesadüfi falan değil ha onlar ciddi ciddi kitabı okumuşlar ve sevmişler kendilerine isim yapmışlar. Kitabın kahramanı Oskar’ın baskılara karşı çocuk kalmakta direnmesi, onların kurdukları grubun itici gücü olmuş. 
Filmden bir sahne
Böyle olunca da müziklerindeki anlattıkları aşktan, dostluktan, zamandan yana ama onlar da Oskar gibi yasaklara isyandan hala sokak müzisyeni olmak da direniyorlar. Tabi şimdi albümlerle oradan uzaklaşsalar da içlerinde sokak fena halde duruyor. Aslında biraz da bu direnme onların farklılığını oluşturuyor.
Teneke Trampet, şu anlarda ikinci albümü “Olmaz”ı  Kalan Müzik etiketiyle çıkardı. Albümde 7 şarkı bulunuyor.

teneke trampet
Cem Pulathaneli: akustik gitar, elektro gitar, vokal
Egemen Özaltınkol: davul
Ergin Kandemir: akustik gitar, elektro gitar, vokal
Koray Bulut: bas
Oğuz Tarihmen: akustik gitar, flüt, mandolin, mızıka, vokal

 Teneke Trampet’in albümü hakkında uzun uzun bir şey yazmayacağım. Çünkü ben onları hala  sokak müzisyenlerinden oluşan bir gup gibi dinlemeyi tercih etmek niyetindeyim. Hani sokaktan geçerken duyduğun müziği bir arkadaşına anlatırsın ya, onun gibi.  Albümlerinde yer alan “Elif” ile “Devri Alem” şarkılarını sanki sokakta duymuş, durup dinlemişim gibi. Özellikle "Devr -i Alem" şarkıları üzerine bir kaç kelam etmek isterim. Bu şarkı Eminönü iskelesinden binilmiş bir şehir hatları vapurunda giderken, martılara simitinden koparıp atma tadında diyebilirim. Bu ve diğer parçalardaki empresyonist ressam fırçasının verebileceği izlenimci etkiyi çok sevdim. 
Eh onların albümündeki diğer parçalarla başka bir sokak gezintimde karşılaştığımda yazarım. Artık o gezinti nerede olur ve onlarla rastgelebilirim, bilinmez. Belki bir meyhaneden çıkışta sallanarak çakırca keyif yürürken ya da bir kitapçıdan Red Kit çizgiromanı almış mutlu bahtiyar yürürken ya da odamın içindeki gezintilerde onlarla karşılaşıp dinlediğimde yazarım ama siz onları "Olmaz" albümlerini edinerek bulabilirsiniz. 
Aptulika


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...