11 Mart 2016 Cuma

Haftasonu Blues Perişan Kütüphanesi’ne Katkı - 37



Çocukken büyüklerimizin aldığı ve bizim moruklayınca okuduğumuz kitaplar

 "Mister Pickwick'in Serüvenleri"

“Çocuk Kitapları” ya da “Gençlik Kitapları”  gibi kategoriler vardır. Bunların İlkokul öncesi çocuklara hazırlanan kitaplardan ayırmak gerekir. Yani “Çocuk” ve “Gençlik” diye sınıflanan kitaplar, okumayı çoktan sökmüş, neredeyse ergenliğe adım atacaklar için hazırlananlardandır. Şimdilerde bu gruptaki çocuklara bir şey üretildiğini görmüyorum ama bizim çocuk ya da ergen olduğumuz 1970’li yıllarda bu kategorideki kitaplar bir anda moda olmuş ve artmıştı. O günlerden ilk aklıma gelenlerden biri de “Milliyet Çocuk Yayınları"ydı. Cep kitabı küçüklüğünde ama ona göre biraz kalınca ve masmavi cildi olan kitaplardı. O masmavi cilde bir kuşe kağıttan kapak da ekleniyordu ki, albenisine diyecek yoktu hani. Ben çocukken bu kitaplardan alınmıştı. Ben de onları çok severdim ama hiç birini okumazdım. Çünkü yaşım onlu yaşlara gelmişti ve “ben çocuk muyum” derdim. Büyümüş genç olmuştuk ama “Gençlik Kitapları” kategorisi de kesmiyordu, çünkü Aziz Nesin’in büyükler için yazdığı mizah kitaplarını okur olmuştum bile. Ha bu arada 13 ile 14 yaşlarında politik konularla ilgilenir olmuştuk bile. Şimdi kalk “Gençlik Kitapları” diye oku olacak iş mi. Bu arada o *Gençlik Kitapları” ibareli olanların da “Çocuk Kitapları”nın bize atılmış bir zokası gibi gelirdi bize ve elimizi bile sürmezdik.
O eski 70’li ve de 80’li yılların başında bir çok çocuk İlkokula gitmezden önce Gırgır dergisiyle okumayı sökerdi. Bu nasıl olurdu bilinmez, bugün bile sosyologlar ve pedogoglar bu konuyu araştırıyorlar. Ha bu arada o sosyolog ve pedogoglar da okumayı okuldan önce Gırgır gibi yetişkinler için olan dergilerden öğrenmişlerdi ya neyse.
70’li yıllarda çocukken, bize sunulan “Çocuk Kitapları”nı büyüdükten çok sonra hatta şimdilerde okuyorum.  Bunlardan biri de Charles Dickens. Ne gariptir bu adamlar oturup, çocuklara bir roman yazayım demişler midir. Hiç sanmıyorum.
1974 yılında Türkiye’de yayınlanmış bir Charles Dickens kitabı, adı “Mr. Pickwick’in Serüvenleri". Kitap çıktığında bendeniz 12 yaşında falanım. O gün bana sunulan kitaba elimi sürmemişim, 50’me gelince okumak nasipmiş.
Kimbilir kaç kişi Charles Dickens’ın bu kitabına çocuk kitabı diye el sürmemiştir. Oysa okuduğumda çok keyif aldım, bu kadar matrak kitabı tam da okuma zamanımmış.
  "Mister Pickwick'in Serüvenleri", Dickens'ın ilk romanı. Bu eser ilk olarak bir gazete de tefrika edilerek yayınlanmış. Şimdi "tefrika" nedir kim bilecek ki? Tefrika, bir romanın her gün bir parçasının gazetede yayınlanmasıdır. Açıkcası 30 yıldır böyle bir şey yok artık. Aslında gene olsa hatta şimdi tam zamanı gibi.  Neyse uzatmayalım. Charles Dickens bu romanla başlamış. Alıştığımız ya da bize sunulan Dickens imajının tersine mizahi bir eser.
Romanın kahramanı  Samuel Pickwick kendi adını taşıyan bir kulübün de kurucusu.  Bu kulübe üye üç arkadaşı ile birlikte akılları sıra  bilimsel gözlemler yapmak için Londra'dan çıkıp İngiltere'yi gezerler.    Böylece 19. Yüzyılın İngiltere’si mizahi bir dille karşımıza çıkıverir.

Oliver Twist, David Copperfield, İki Şehrin Hikayesi, Büyük Umutlar  romanlarından tanıdığımız Charles Dickens’ın bu ilk romanı bizi çok şaşırtacak ve keyif verecek.
APTULİKA


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...